|
|
8 Eylül
2006 CUMA |
Resmî Gazete |
Sayı : 26283 |
YÖNETMELİK |
Tarım ve
Köyişleri Bakanlığından:
TARIMSAL YAYIM VE DANIŞMANLIK HİZMETLERİNİN
DÜZENLENMESİNE DAİR YÖNETMELİK
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç
MADDE 1 – (1) Bu Yönetmelik; tarımsal işletme
sahiplerinin bilgi, teknik ve yöntemler konusundaki ihtiyaçlarının zamanında ve
yeterli düzeyde karşılanması ile ilgili usul ve esasları belirlemek amacı ile
hazırlanmıştır.
Kapsam
MADDE 2 – (1) Bu Yönetmelik; kamu yayım hizmetleri
ve sivil toplum örgütleri, ziraat odaları, tarımsal danışmanlık şirketleri,
serbest tarım danışmanlarınca yerine getirilecek tarımsal yayım ve danışmanlık
hizmetlerinin yürütülmesi ile ilgili olarak; ilke ve kural belirleme, strateji
ve program geliştirme, yönlendirme, özendirme, eğitim, sertifikalandırma,
belgelendirme, görev ve sorumluluk tanımlama, izleme, değerlendirme, denetim ve
yaptırım uygulama görevleriyle ilgili usul ve esasları, tarımdan girdi alan ve
tarıma girdi veren kuruluşların ticari faaliyetleri çerçevesinde yapacakları
çiftçi bilgilendirme faaliyetlerine ilişkin usul ve esasları kapsar.
Dayanak
MADDE 3 – (1) Bu Yönetmelik; 18/4/2006 tarihli ve
5488 sayılı Tarım Kanununun 9 uncu maddesine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4 – (1) Bu Yönetmelikte geçen;
a) Bakanlık: Tarım ve Köyişleri Bakanlığını,
b) Çiftçi: Mal sahibi, kiracı, yarıcı veya ortakçı olarak devamlı veya en
az bir üretim dönemi veya yetiştirme devresi tarımsal üretim yapan gerçek ve
tüzel kişileri,
c) Genel Müdürlük: Teşkilatlanma ve Destekleme Genel Müdürlüğünü,
ç) İl teknik komitesi: Bu Yönetmeliğin 10 uncu maddesinde belirtilen
Tarımsal Yayım ve Danışmanlık İl Teknik Komitesini,
d) Kamu dışı yayım hizmetleri: Sivil toplum örgütleri tarafından tarımsal
işletmelerin; tarımsal bilgi, teknik ve yöntemler konusundaki ihtiyaçlarının
zamanında ve yeterli düzeyde karşılanmasına yönelik olarak herhangi bir ücret
talep edilmeksizin yürütülen tarımsal yayım hizmetlerini,
e) Kamu yayım hizmetleri: İlgili mevzuat çerçevesinde Bakanlık merkez
teşkilatı, bağlı kuruluşlar ve taşra teşkilatları tarafından tarımsal
işletmelerin; tarımsal bilgi, teknik ve yöntemler konusundaki ihtiyaçlarının
zamanında ve yeterli düzeyde karşılanmasına yönelik olarak yürütülen tarımsal
yayım hizmetlerini,
f) Merkez teknik komitesi: Bu Yönetmeliğin 7 nci maddesinde belirtilen
Tarımsal Yayım ve Danışmanlık Merkez Teknik Komitesini,
g) Meslek kuruluşları: Bu Yönetmelik çerçevesinde sertifikalandırılan
kişilerden tarımla ilgili fakülte mezunlarının üye oldukları meslek odalarını
ve lise ve ön lisans mezunlarının üye oldukları meslek derneklerini,
ğ) Serbest tarım danışmanı: Kendi nam ve hesabına çalışmak suretiyle
tarımsal işletmelere, sivil toplum örgütlerine ve tarımdan girdi alan
kuruluşlara tarımsal danışmanlık hizmeti sunan, sertifika sahibi
kişileri,
ı) Sivil toplum örgütleri: Tarımsal alanda faaliyet gösteren kooperatif,
birlik, dernek ve vakıflar ile gönüllü kuruluşları,
i) Tarım danışmanı: Sivil toplum örgütlerinde, ziraat odalarında ve
tarımsal danışmanlık şirketlerinde istihdam edilen veya tarımsal danışmanlık
hizmeti yürütmek üzere kendi nam ve hesabına çalışan ve bu Yönetmelikte
belirtilen hükümlere göre sertifikalandırılmış kişileri,
j) Tarımsal danışmanlık dernekleri/vakıfları: Sivil toplum örgütlerinden,
sadece tarım danışmanı istihdam etmek suretiyle danışmanlık hizmeti vermek
üzere tarımsal işletme sahiplerince, ilgili mevzuata göre kurulan dernekleri/vakıfları,
k) Tarımsal danışmanlık hizmetleri: Sivil toplum örgütleri, ziraat odaları,
tarımsal danışmanlık şirketleri ve serbest tarım danışmanlarınca tarımsal
işletmelerin; tarımsal bilgi, teknik ve yöntemler konusundaki ihtiyaçlarının
zamanında ve yeterli düzeyde karşılanmasına yönelik olarak ücret karşılığında
yürütülen hizmetleri,
l) Tarımsal yayım ve danışmanlık: Tarımsal işletme sahiplerinin, tarımsal
üretim, işleme ve pazarlama sürecinin bütün aşamalarında karşılaştıkları
problemler ve bunların birbirleriyle ilişkileri hakkında bilgi sahibi
olmalarını, kendilerine, geliştirilen teknolojileri kullandırmak suretiyle, bu
problemleri çözebilecek bilgi ve beceri kazandırılmasını ve kırsal alanda yaşam
standardının yükseltilmesini amaçlayan tarımsal işletme sahiplerinin eğitimi,
yayım, danışmanlık ve bilgilendirme faaliyetlerini,
m) Tarımsal yayım ve tarımsal danışmanlık sertifikası: Tarımsal yayım ve
danışmanlık hizmetini yerine getirecek olan kişilere, eğitimlerini
tamamlamalarını ve yapılacak sınavda başarılı olmalarını müteakip Bakanlık
tarafından verilecek belgeyi,
n) Tarımsal danışmanlık şirketi: Tarımsal işletmelere, sivil toplum
örgütlerine, ziraat odalarına ve tarımdan girdi alan kuruluşlara tarımsal
danışmanlık hizmeti sunmak üzere kurulan ve bu Yönetmelik hükümleri çerçevesinde
yetkilendirilen tüzel kişileri,
o) Tarımsal danışmanlık yetki belgesi: Bu Yönetmelikte belirlenen şartları
yerine getiren kişi ve kuruluşların tarımsal danışmanlık hizmeti
verebileceklerini belirten belgeyi,
ö) Tarımsal işletme: Üretim faktörlerini kullanarak; bitkisel ve/veya
hayvansal ve/veya su ürünlerinin üretimi için tarımsal faaliyet yapan veya söz
konusu tarımsal faaliyete ilave olarak işleme, depolama, muhafaza ve
pazarlamaya yönelik faaliyetlerde bulunan işletmeyi,
p) Tarımsal yayım ve danışmanlık sistemi: Tarımsal işletme sahiplerinin;
tarımsal bilgi, teknik ve yöntemler konusundaki ihtiyaçlarının zamanında ve
yeterli düzeyde karşılanması amacıyla faaliyet gösteren ve bu Yönetmelikte
belirtilen kişi ve kuruluşlardan oluşan çoğulcu sistemi,
r) Tarım yayımcısı: Bakanlık merkez teşkilatı, bağlı kuruluşlar ve taşra
teşkilatlarında yayım hizmeti görevini yürüten ve bu Yönetmelikte belirtilen
hükümlere göre sertifikalandırılmış kişileri,
s) Üretici örgütleri: Sivil toplum örgütlerinden tarımsal amaçlı
kooperatifler, yetiştirici birlikleri, üretici birlikleri ve bunların üst
birliklerini,
ş) Ziraat odaları: İlgili Kanuna göre kurulmuş olan ve çiftçilerin üye
oldukları meslek kuruluşlarını,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Tarımsal Yayım/Danışmanlık Faaliyetlerinin
Programlanması, İzlenmesi ve Değerlendirilmesi,
Araştırma-Yayım-Çiftçi Bağlantısının Güçlendirilmesi
Tarımsal yayım/danışmanlık faaliyetlerinin programlanması, izlenmesi ve
değerlendirilmesi
MADDE 5 – (1) Tarımsal yayım/danışmanlık
hizmetlerinin programlanması, izlenmesi ve değerlendirilmesine ilişkin usul ve
esaslar aşağıda belirtilmiştir.
a) Yayım/danışmanlık hizmetlerinin planlanmasında, kaynakların etkin ve
verimli biçimde kullanılmasını sağlamak amacıyla, Bakanlık tarafından; meslek
kuruluşları ve tarımsal yayım/danışmanlık hizmeti sunan kişi ve kuruluşların
katkılarıyla ulusal yayım politika ve stratejisi belirlenir.
b) Ulusal düzeyde yayım politika ve stratejilerine uygun olarak
yayım/danışmanlık sistemi içerisinde yer alan kişi ve kuruluşların öncelikli
çalışma alanlarını belirleyecek ülkesel yayım programı hazırlanır.
c) İl yayım/danışmanlık programları, ilde bulunan yayım/danışmanlık kişi ve
kuruluşların programlarını kapsar. Ülkesel yayım programı doğrultusunda
belirlenmiş hedeflere ulaşmak üzere yıllık olarak hazırlanan il
yayım/danışmanlık programı, Bakanlık, meslek kuruluşları ve tarımsal
yayım/danışmanlık hizmeti sunan kuruluşların katkılarıyla yayımdan sorumlu
ildeki birimin koordinatörlüğünde hazırlanır ve Bakanlık tarafından onaylanarak
yürürlüğe konulur.
d) Bakanlık kuracağı sistemle, kamu ve kamu dışı yayım ve danışmanlık
hizmeti sunan kişi ve kuruluşların hizmetlerinin kalitesini ve verimliliğini
artırmak amacıyla, izleme ve değerlendirme yapar/yaptırır.
Araştırma-yayım-çiftçi bağlantısının güçlendirilmesi
MADDE 6 – (1) Bakanlık, tarımsal araştırma, yayım ve
eğitim fonksiyonlarını yerine getiren kuruluşlar arasında işbirliğini sağlamaya
yönelik tedbirleri alır, gerekli koordinasyonu sağlar. Tarımsal işletme
sahiplerinin sorunlarının araştırmacılara iletilmesini, bulunan çözümler ile yeni
teknolojilerin tarımsal işletme sahiplerine aktarılmasını sağlamak ve bilgi
alışverişinde bulunmak üzere; ulusal, bölgesel ve il düzeyinde çalışmalar
yapar.
(2) Bakanlık bu çalışmalara tarımsal yayım/danışmanlık sisteminde yer alan
kişi ve kuruluşların aktif katılımını sağlar.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Tarımsal Yayım ve Danışmanlık Komiteleri,
Tarımsal Yayım ve Danışmanlık Eğitim Merkezleri,
Çiftçi Eğitim Merkezlerinin Oluşumu, Çalışma Usul ve Esasları ve Görevleri
Tarımsal yayım ve danışmanlık merkez teknik komitesinin oluşumu
MADDE 7 – (1) Merkez Teknik Komitesi; Bakanlığın
yayımdan sorumlu birimin bağlı olduğu Müsteşar Yardımcısının başkanlığında,
Teşkilatlanma ve Destekleme Genel Müdürü ve yayımdan sorumlu Genel Müdür Yardımcısı,
Yayım Dairesi Başkanı, Bakanlık ana hizmet birimlerinden en az Daire Başkanı
düzeyinde olmak üzere birer temsilci, Bakanlık yardımcı hizmet birimlerinden
Yayın Dairesi Başkanı, Türkiye Ziraat Odaları Birliği temsilcisi, tarımsal
amaçlı kooperatif merkez birliklerinin, yetiştirici birlikleri merkez
birliklerinin, üretici birlikleri merkez birliklerinin her birinden üye sayısı
en fazla olanlardan birer temsilci, Ankara’da bulunan ziraat ve veteriner
fakültelerinden birer temsilci, üye sayısı en fazla olan iki meslek odasından
birer temsilci, üye sayısı en fazla olan meslek derneği temsilcisi olmak üzere
toplam 18 kişiden oluşur.
(2) Mazeretsiz olarak üst üste iki kere toplantıya katılmayan komisyon
üyelerinin üyeliği düşer ve ilgili kurumca yerlerine yenileri
görevlendirilebilir.
(3) Komite, Bakan onayı ile oluşturulur, komite üyeliklerinde meydana gelen
değişiklikler aynı usule tabidir.
(4) İhtiyaç duyulması durumunda diğer kamu ve kamu dışı kuruluşlardan
komiteye temsilci davet edilebilir. Ancak toplantılara bu şekilde katılanların oy hakkı bulunmaz.
Tarımsal yayım ve danışmanlık merkez teknik komitesinin çalışma usul ve
esasları
MADDE 8 – (1) Merkez Teknik Komitesinin çalışma
usulü aşağıda belirtilmiştir.
a) Merkez Teknik Komitesi üç ayda bir olağan, komite başkanının gerekli
gördüğü hallerde olağanüstü toplanır. Başkanın katılamadığı hallerde,
toplantıya Teşkilatlanma ve Destekleme Genel Müdürü başkanlık eder.
b) Komitenin sekreterya hizmetleri Teşkilatlanma ve Destekleme Genel
Müdürlüğünce yürütülür.
c) Toplantı gündemi Genel Müdürlük tarafından katılımcıların önerileri
alınarak oluşturulur. Komite Başkanının onayını müteakip toplantıdan en az on
beş gün önce üyelere bildirilir.
ç) Komite, üye tam sayısının üçte iki çoğunluğuyla toplanır ve kararlarını
toplantıya katılanların salt çoğunluğu ile alır. Oyların eşitliği durumunda
başkanın oyu belirleyici olur.
d) Komite kararları imzalandıktan sonra, onay gerektiren kararlar, on iş
günü içerisinde Bakan onayına sunulur. Alınan kararlar onayı müteakip
sekreterya tarafından ilgili birimlere ulaştırılır.
e) Komite bünyesinde, il teknik komitelerinin verdiği cezalara ilişkin
itirazları karara bağlamak üzere, 5 kişilik bir disiplin komisyonu oluşturulur.
Komisyon gerekli durumlarda sekreterya tarafından toplantıya çağrılır.
Tarımsal yayım ve danışmanlık merkez teknik komitesinin görevleri
MADDE 9 – (1) Merkez Teknik Komitesinin görevleri
aşağıda belirtilmiştir.
a) Ulusal düzeyde tarımsal yayım/danışmanlık politika ve stratejilerini
belirlemek, tarımsal yayım/danışmanlık sisteminde yer alan kuruluşların
öncelikli çalışma alanlarına ilişkin tavsiyelerde bulunmak, alınacak kararlara
ve çalışmalara ilgili tarafların etkin katılımını sağlamak,
b) Tarımsal yayım/danışmanlık sisteminde yer alan kuruluşlar arasında
koordinasyonu sağlamak,
c) Bu Yönetmeliğin uygulanmasını takip etmek, gerekli hallerde
değiştirilmesi için Bakanlığa önerilerde bulunmak,
ç) Tarımsal danışmanlık hizmeti verecek kişi ve kuruluşların hizmet
sözleşmesi imzalayabilecekleri asgari ve azami tarımsal işletme sayılarını ve tarımsal
üretim alanlarını belirlemek,
d) İl teknik komitelerince bildirilen
konularda görüş oluşturmak,
e) Yazarların veya yayın evlerinin başvuruları halinde
yayımcıların/danışmanların mesleki faaliyetlerinde kullanılacak kitaplara
ilişkin tavsiye kararı almak,
f) Tarımsal yayım ve danışmanlık eğitim merkezleri ile çiftçi eğitim
merkezlerinin kuruluşları hakkında Bakanlığa görüş bildirmek,
g) İhtiyaç duyulması halinde tarımsal yayım ve danışmanlık hizmetlerinin
geliştirilmesi amacıyla görev yapmak üzere çalışma grupları oluşturmak.
Tarımsal yayım ve danışmanlık il teknik komitesinin oluşumu
MADDE 10 – (1) İl teknik komitesi; İl Müdürünün
başkanlığında; şube müdürleri, il müdürlüğünde görevli iki tarımsal yayım
uzmanı, varsa ilde bulunan ziraat, veteriner fakültelerinden birer temsilci,
il’den sorumlu tarımsal amaçlı araştırma enstitülerinden birer temsilci, İl
Ziraat Odası Başkanı, ilde bulunan tarımsal amaçlı kooperatif birliklerinin,
yetiştirici birliklerinin, üretici birliklerinin her birinden üye sayısı en
fazla olanlardan birer temsilci, üye sayısı en fazla olan iki meslek odasından
birer temsilci ve üye sayısı en fazla olan meslek derneği temsilcisinden
oluşur.
(2) İhtiyaç duyulması durumunda ilde bulunan diğer kamu ve kamu dışı
kuruluşlardan komiteye temsilci davet edilebilir. Ancak toplantılara bu şekilde
katılanların oy hakkı bulunmaz.
(3) Teknik komite Valilik onayı ile oluşturulur, komite üyeliklerine
ilişkin değişiklikler aynı usule tabidir. Komite üyelerinin isim ve kurumlarını
belirtir listenin bir örneği Bakanlığa gönderilir.
Tarımsal yayım ve danışmanlık il teknik komitesinin çalışma usul ve
esasları
MADDE 11 – (1) İl Teknik Komitesinin çalışma usulü
aşağıda belirtilmiştir.
a) Komite üç ayda bir olağan, komite başkanının gerekli gördüğü hallerde
olağanüstü toplanır. Başkanın katılamadığı hallerde toplantıya Çiftçi Eğitimi
ve Yayım Şube Müdürü başkanlık eder.
b) Komitenin sekreterya hizmetleri yayımdan sorumlu birim tarafından
yürütülür.
c) Toplantı gündemi il müdürlüğü tarafından katılımcıların önerileri
alınarak oluşturulur, komite başkanının onayını müteakip toplantıdan en az on
beş gün önce üyelere bildirilir.
ç) Merkez Teknik Komitesinin önerileri öncelikli olarak gündeme alınır.
d) Komite, üye tam sayısının üçte iki çoğunluğu ile toplanır ve kararlarını
toplantıya katılanların salt çoğunluğu ile alır. Oyların eşitliği durumunda
Başkanın oyu belirleyici olur. Kararlar on gün içerisinde Bakanlığa gönderilir.
Alınan kararlar il sekreteryası tarafından ilgili birimlere ulaştırılır.
Tarımsal yayım ve danışmanlık il teknik komitesinin görevleri
MADDE 12 – (1) İl Teknik Komitesinin görevleri
aşağıda belirtilmiştir.
a) Faaliyet gösteren kamu dışı yayım, tarımsal danışmanlık hizmeti veren
kişi ve kuruluşlar tarafından sunulan tarımsal yayım ve danışmanlık
hizmetlerinin kalitesinin ve etkinliğinin artırılması için çalışmalar yapmak,
haksız rekabeti ve üreticinin zarar görmesini önleyici tedbirlerin alınmasını
sağlamak.
b) Tarımsal yayım ve danışmanlık hizmeti sunan kişi ve kuruluşlar arasında
koordinasyonu sağlamak.
c) Bu Yönetmeliğin uygulanmasını takip etmek, gerekli gördüğü hallerde
değiştirilmesi için Bakanlığa önerilerde
bulunmak.
ç) Kamu, kamu dışı yayım, tarımsal danışmanlık hizmeti veren kişi ve
kuruluşların öncelikli çalışma alanlarına ilişkin tavsiyelerde bulunmak,
alınacak kararlara ve çalışmalara ilgili tarafların etkin katılımını sağlamak.
d) Faaliyet gösteren kamu dışı yayım, tarımsal danışmanlık hizmeti veren
kişi ve kuruluşların bu Yönetmelik hükümlerine aykırı faaliyetlerinin tespiti
halinde Yönetmelik kapsamında yer alan cezaları vermek.
e) Faaliyet gösteren kamu, kamu dışı yayım, tarımsal danışmanlık hizmeti
veren kişi ve kuruluşların çalışma alanlarına ilişkin tavsiyelerinde, Bakanlık
tarafından belirlenmiş konuya ilişkin teknik talimatları dikkate almalarını
sağlamak.
f) Faaliyet gösteren kamu dışı yayım, tarımsal danışmanlık hizmeti veren
kişi ve kuruluşları tarafından yayım ve danışmanlık hizmetlerinin
geliştirilmesi ve yaygınlaştırılması amacıyla sunulacak projelerin hazırlanması
ve uygulanmasına destek olmak.
Tarımsal yayım ve danışmanlık eğitim merkezleri
MADDE 13 – (1) Kamu, kamu dışı yayım/tarımsal
danışmanlık şirketlerinde görev yapacak olan yayımcılara/danışmanlara sertifika
vermek ve hizmet içi eğitim ihtiyaçlarını karşılamak amacıyla Bakanlık,
üniversiteler, meslek kuruluşları tarafından tarımsal yayım ve danışmanlık
eğitim merkezleri kurulabilir.
(2) Tarımsal yayım ve danışmanlık eğitim merkezlerinin yetkilendirilmesi
için başvurular Bakanlığa yapılır. Bakanlık incelemeleri yapar, gerekli gördüğü
hallerde merkez teknik komitesinin görüşüne başvurur. Başvurusu olumsuz bulunan
kurum ve kuruluşlara durum gerekçesi ile birlikte bildirilir.
(3) Tarımsal yayım ve danışmanlık eğitim merkezlerinde yapılacak
eğitimlerde uluslararası kurum ve kuruluşlarla işbirliği yapılabilir.
(4) Tarımsal yayım ve danışmanlık eğitim merkezlerinin eğitim
programlarının hazırlanması, programların planlanması, Bakanlık, üniversiteler
ve meslek kuruluşları ile işbirliği içerisinde yapılır. Eğitim programları
Bakanlıkça onaylanır.
(5) Eğitimlerde üniversite öğretim elemanları veya Bakanlık tarafından
yetkilendirilmiş eğiticiler görevlendirilir.
(6) Bakanlığın belirleyeceği sisteme uygun olarak, eğitim merkezleri her
yıl sonunda gerçekleştirdikleri eğitimlerle ilgili değerlendirme raporu
hazırlayarak Bakanlığa gönderir.
Çiftçi eğitim merkezleri
MADDE 14 – (1) Kamu, kamu dışı yayım/tarımsal
danışmanlık şirketleri ve üniversiteler tarafından çiftçi eğitim merkezleri
kurulabilir.
(2) Bakanlık daha fazla tarımsal işletme sahibinin bu hizmetlerden
yararlanması amacıyla bu kuruluşlarla işbirliği yapar ve gerektiğinde bu
kuruluşları destekler.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Sertifika Eğitimleri ve Sınav, Sertifikalar, Sertifikaların Vize Edilmesi,
Yetki Belgesi
Sertifika eğitimleri ve Sınav
MADDE 15 – (1) Tarımsal yayım ve danışmanlık sistemi
içerisinde görev yapacak olan yayımcı ve danışmanlara, söz konusu hizmetleri
yürütebilmeleri için gerekli mesleki yeterliliği kazandırmak amacıyla sertifika
eğitimleri düzenlenir.
(2) Sertifika eğitimleri, Bakanlığın eğitim merkezlerinde veya Bakanlık
tarafından sertifika eğitimi düzenleme izni verilen üniversitelerin veya meslek
kuruluşlarının eğitim merkezlerinde düzenlenir.
(3) Kurs takvimleri eğitim merkezleri tarafından hazırlanır ve Bakanlığa
bildirilir.
(4) Başvurular eğitim merkezlerine yapılır.
(5) Sertifika eğitimleri; kişisel gelişim ile tarımsal yayım metodolojisi
konularını kapsar ve 120 saatten az olamaz.
(6) Eğitimler; en az 15, en çok 25 kişilik gruplar halinde düzenlenir.
(7) Hangi sebeple olursa olsun toplam eğitim süresinin 1/10’una katılmamış
olanların eğitimle ilişiği kesilir.
(8) Eğitim süresinin bitimini müteakip sınavlar, Bakanlığın belirleyeceği
esaslar dahilinde gerçekleştirilir.
(9) Sınavlar 100 üzerinden değerlendirilir. Geçer not 60’dır. Sınavda
başarılı olamayanlar veya herhangi bir sebeple sınava giremeyenler, sınav
sonuçlarının ilanı tarihinden itibaren 2 yıl içerisinde en fazla 4 kez daha
sınava girebilir. Bunun sonunda da başarısız olanlar yeniden eğitime katılmak
zorundadır.
(10) Sınav sonuçlarına itirazlar, sonuçların tebliğ tarihinden itibaren 15
gün içinde Bakanlığa yapılır. Bakanlık 30 gün içinde itirazı sonuçlandırarak
ilgiliye tebliğ eder.
(11) Yapılan sınavlar sonucunda başarılı olanlara bu Yönetmeliğin Ek-1 ve
Ek-2’sinde örneği yer alan sertifikalar verilir.
Sertifikalar
MADDE 16 – (1) Sertifikaların verilmesine ilişkin
esaslar aşağıda belirtilmiştir.
a) Kamuda görev yapmakta iken sertifika eğitimlerine katılarak yapılacak
sınavda başarılı olanlardan; tarımsal alanda lise ve ön lisans düzeyinde eğitim
almış olanlara teknisyen/tekniker tarım yayımcısı,
tarımla ilgili fakülte ve dört yıllık meslek yüksek okul mezunlarına tarım
yayımcısı sertifikası verilir. Bunlardan fakülte ve dört yıllık meslek yüksek
okulu mezunu tarım yayımcısı sertifikasına sahip olanlardan, en az üç yıl
süreyle yayım hizmetlerinde görev yapanlara uzman tarım yayımcısı sertifikası
verilir.
b) Kamuda görev yapmayan ve sertifika eğitimlerine katılarak yapılacak
sınavda başarılı olanlardan; tarımsal alanda lise ve ön lisans düzeyinde eğitim
almış olanlara teknisyen/tekniker tarım danışmanı sertifikası, tarımla ilgili
fakülte ve dört yıllık meslek yüksek okul mezunlarına tarım danışmanı
sertifikası verilir. Bunlardan fakülte ve dört yıllık meslek yüksek okulu
mezunu tarım danışmanı sertifikasına sahip olanlardan, en az üç yıl süreyle
danışmanlık hizmetlerinde görev yapanlara uzman tarım danışmanı sertifikası
verilir.
c) Kamu görevlerinden ayrılan yayımcılara sahip oldukları sertifikalara
karşılık gelen danışmanlık sertifikaları verilir.
ç) Sertifikaların verilmesinde mezun olunan bölüm esas alınır. Her bir kişi
sadece bir bölüme ait sertifika alabilir. Ancak en az beş yıl süreyle mezun
olduğu bölüm dışında çalıştığını belgelendirenlere, sertifika eğitimlerini
tamamlamaları ve sınavda başarılı olmalarını takiben istemeleri halinde
çalışmış oldukları bölüme ait sertifika verilir.
d) En az üç yıl süreyle Bakanlık merkez, bağlı kuruluş ve taşra
teşkilatlarında tarımsal yayım hizmetlerinde çalıştıklarını belgelendirenlere
sertifika eğitimlerini tamamlamalarını ve sınavda başarılı olmalarını müteakip
uzman tarım yayımcısı sertifikası verilir.
e) En az üç yıl süreyle kamuya ve sivil toplum örgütlerine sözleşme
karşılığı tarımsal
danışm anlık hizmeti verdiklerini belgelendirenlere sertifika eğitimlerini
tamamlamalarını ve sınavda başarılı olmalarını müteakip uzman tarım danışmanı
sertifikası verilir.
f) Tarımla ilgili lisans, önlisans ve lise düzeyinde mezun olanlardan
Bakanlık merkez ve taşra teşkilatlarında, en az 10 yıl süre ile çalıştığını
belgelendirmek suretiyle emekli veya istifa etmiş olanlar, yayım ve danışmanlık
hizmeti vermek istemeleri durumunda sertifika eğitimine ve sınavına katılarak
mesleki eğitimlerine uygun sertifika almak zorundadır.
g) Yurt dışında tarımla ilgili okullardan mezun olup diplomasının denkliği
Yüksek Öğretim Kurulu tarafından kabul edilenlere sertifika eğitimlerini
tamamlamalarını ve sınavda başarılı olmalarını müteakip sahip olduğu
diplomasının karşılığı olan sertifika verilir.
Sertifikaların vize edilmesi
MADDE 17 – (1) Sertifikalar iki yılda bir vize
ettirilmek zorundadır. Vize başvurusu yapan kişinin bu süre içerisinde Bakanlık
tarafından belirlenen ve sahibi olduğu sertifikada belirtilen bölümü ile ilgili
en az iki eğitime katıldığını belgelemesi gerekir.
(2) Süresi bitiminde vize ettirilmeyen sertifikalar geçerliliğini kaybeder.
Söz konusu kişiler 6 ay içerisinde tekrar sertifika almak istediklerinde,
sertifika eğitimine ve sınavlara katılmaksızın sertifikalarını vize
ettirebilirler.
(3) Sertifikanın geçici olarak alıkonması cezasının verilmesi durumunda bu
kişiler, sertifikalarını cezanın bitimini müteakip en geç bir hafta içerisinde
vize ettirirler.
(4) Vize işlemi Genel Müdürlük tarafından yapılır.
Tarımsal danışmanlık yetki belgesi
MADDE 18 – (1) Bakanlık tarafından belirlenecek usul
ve esaslar dahilinde tarım danışmanı istihdam eden üretici örgütlerine, ziraat
odalarına, tarımsal danışmanlık derneklerine/vakıflarına ve tarımsal
danışmanlık şirketlerine bu Yönetmeliğin Ek-4’ünde örneği bulunan tarımsal
danışmanlık yetki belgesi verilir.
(2) Yetki belgesi verilen kişi ve kuruluşlar bu yetkilerini bir başka kişi
ve kuruluşa devredemezler.
(3) Tarımsal danışmanlık yetki belgesi sahibi kişi ve kuruluşlardan üç yıl
süreyle tarımsal danışmanlık hizmeti yapmayanların, danışmanlık hizmeti
sunmaktan vazgeçenlerin ve bu Yönetmelik hükümlerine uymayanların tarımsal
danışmanlık yetki belgeleri iptal edilir.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Tarım Yayımcısının/Danışmanının Görevleri
Tarım yayımcısının/danışmanının görevleri
MADDE 19 – (1) Tarım yayımcısının/danışmanının
görevleri aşağıda belirtilmiştir.
a) Üretimin her aşamasında göreviyle ilgili konularda tarımsal işletme
sahiplerine veya hizmet verdiği diğer birimlere gerekli bilgi ve becerileri
kazandırmak, gerektiğinde ilgili mevzuata uygun tarımsal uygulamalar yapmak,
b) Bitkisel ve hayvansal üretime yönelik sürdürülebilir üretim teknikleri
konusunda her türlü bilgi ve yeni teknolojinin hedef kitleye ulaştırılmasını
sağlamak,
c) Çevrenin, doğal kaynakların ve biyolojik çeşitliliğin korunması için
tarımsal işletme sahiplerini ve hedef kitleyi bilgilendirmek,
ç) Tarımsal işletmelerin daha rekabetçi bir yapıya kavuşturulması ve etkin
bir şekilde ürün ve hizmet pazarına yönelmelerine katkıda bulunmak,
d) İşletme ekonomisi yayımı/danışmanlığı yapmak, gerekli tavsiyelerde
bulunmak,
e) İşletmelerin ekonomik analizleri, gelişim planlamaları, iş ve sermaye
verimliliğinin iyileştirilmesi ve aile işletmelerine özgü sorunlar, ev
ekonomisi ve mekanizasyon konularında yayım/danışmanlık yapmak,
f) Tarımda çalışanların mesleklerini daha iyi yapmaları için, gerekli
kişisel gelişim ve girişimcilik eğitimlerini yapmak,
g) Görevli olduğu konularla ilgili olarak düzenlenecek eğitimlere katılmak,
ğ) Yayım/danışmanlık faaliyetlerinde basılı, sesli ve görüntülü kitle yayım
vasıtalarından yararlanmak ve bunları hazırlamak ve hazırlanmasına katkıda
bulunmak,
h) Tarımsal yayım ve danışmanlık faaliyetleriyle ilgili veri toplamak,
kayıt tutmak,
ı) Tarımsal üretimi kayıt ve kontrol altına alacak belgelerin
düzenlenmesini sağlamak,
i) Üretici örgütlenmesi konusunda çalışmalar yapmak.
ALTINCI BÖLÜM
Tarım Yayımcılarının Çalışma Esasları ve Sorumlulukları
Tarım yayımcılarının çalışma esasları ve sorumlulukları
MADDE 20 – (1) Tarım yayımcılarının çalışma esasları
ve sorumlulukları aşağıda belirtilmiştir.
a) Tarım yayımcıları sahip oldukları sertifikalara uygun yayım
hizmetlerinde görevlendirilir.
b) Bir ilde ve ilçede, hangi sertifikaya sahip, kaç tarım yayımcısı
çalıştırılacağı, ilin tarımsal, sosyal ve ekonomik koşulları dikkate alınarak
Bakanlık tarafından belirlenir.
c) Bakanlık tarafından yürütülen iç veya dış kaynaklı yayım bileşeni olan tüm
projelerin yayım hizmetleri tarım yayımcıları tarafından yürütülür.
ç) Tarım yayımcıları; merkezde Bakanlığın yayımla ilgili birimlerinde, ilde
ve ilçede yayımdan sorumlu birimlerde görevlendirilir.
d) Tarım yayımcıları görevlerini tarafsız olarak ve mesleki etik kuralları
çerçevesinde yerine getirir.
e) Tarım yayımcıları, tarımsal işletme sahipleri ile ilgili her türlü
bilgiyi gizlilik içinde saklamakla yükümlüdür. Ancak yasal olarak
bildirilmesinin zorunlu olduğu durumlar ile tarımsal işletme sahipleri
tarafından açıklanmasında bir sakınca olmadığı yazılı olarak beyan edilen
bilgiler için bu bilgileri gizli tutmak zorunluluğu yoktur.
f) Tarım yayımcıları, tarımsal işletme sahiplerinden hizmetleri
karşılığında herhangi bir ad altında kişisel olarak ücret talep edemez.
g) Bu Yönetmelik çerçevesinde yetkilendirilen tarım yayımcıları/uzman tarım
yayımcıları kendi meslek gruplarına ait yürürlükteki hukuki düzenlemeler
çerçevesinde hizmet verir.
YEDİNCİ BÖLÜM
Tarımsal Danışmanlık Hizmetlerini Sunacak
Kişi ve Kuruluşlar, Tarımsal
Danışmanlık Hizmetlerini Sunacak Kişi ve
Kuruluşların
Çalışmalarına ve Sorumluluklarına İlişkin Esaslar
Tarımsal danışmanlık hizmetlerini sunacak kişi ve kuruluşlar
MADDE 21 – (1) Bu Yönetmelik hükümleri çerçevesinde
tarımsal danışmanlık hizmetlerini sunabilecek kişi ve kuruluşlar aşağıda
belirtilmiştir.
a) Bünyelerinde danışman istihdam eden üretici örgütleri ve ziraat odaları,
b) Tarımsal danışmanlık dernekleri/vakıfları,
c) Tarımsal danışmanlık şirketleri,
ç) Serbest tarım danışmanları.
Tarımsal danışmanlık hizmetlerini sunacak kişi ve kuruluşların
çalışmalarına ve sorumluluklarına ilişkin esaslar
MADDE 22 – (1) Tarımsal danışmanlık hizmetlerini
sunacak kişi ve kuruluşların çalışmalarına ve sorumluluklarına
ilişkin esaslar aşağıda belirtilmiştir.
a) Tarımsal danışmanlık hizmetini sunacak kişi ve kuruluşlar, sözleşme
imzaladıkları tarımsal işletme sahiplerinin ve kuruluşlarının listelerini ve bu
listelerde olacak değişiklikleri il müdürlüğüne bildirir.
b) Danışmanlık hizmeti alacak tarımsal işletme sahiplerinin ve
kuruluşlarının danışmanlık şirketleri ve serbest tarım danışmanları ile
yapacakları hizmet sözleşmeleri Bakanlık tarafından hazırlanacak örnek esas
alınmak suretiyle taraflarca imzalanır.
c) Tarımsal danışmanlık hizmetini sunacak kişi ve kuruluşlarının ortakları,
üyeleri ve çalışanları diğer danışmanlık kuruluşlarında herhangi bir görev
alamaz.
ç) Serbest tarım danışmanları, tarımsal danışmanlık şirketleri ve üretici
örgütlerinde hizmet sözleşmesi karşılığında çalışan danışmanlar tarımsal
girdilerin satışını veya reklamını yapamaz. Tarımsal danışmanlık şirketlerinin
ortakları arasında tarımsal girdi ticaretinde bulunan şirketlerin sahibi veya
ortağı bulunamaz.
d) Serbest tarım danışmanları, tarımsal danışmanlık şirketleri ve üretici örgütlerinde
hizmet sözleşmesi karşılığında çalışan danışmanlar eğitimlerine uygun meslek
kuruluşlarına kayıtlı olmak zorundadır.
e) Tarımsal danışmanlık hizmeti veren kişi ve kuruluşlar istihdam ettikleri
danışmanların Bakanlık ve diğer kuruluşlar tarafından düzenlenecek eğitimlere
katılmalarını sağlamakla yükümlüdür.
f) Tarımsal danışmanlık hizmeti veren kişi ve kuruluşlar yayım ve
danışmanlık hizmetleri sırasında hiçbir şekilde siyasi propaganda yapamaz.
g) Tarımsal danışmanlık hizmeti veren kişi ve kuruluşların çalışanları,
tarımsal işletme sahipleri/kuruluşlarla ilgili öğrendikleri her türlü bilgiyi
gizlilik içinde tutmakla yükümlüdür. Ancak yasal olarak bildirilmesinin zorunlu
olduğu durumlar ile tarımsal işletme sahibi tarafından açıklanmasında bir
sakınca olmadığı yazılı olarak beyan edilen bilgiler için gizlilik zorunluluğu
yoktur. Gizlilik yükümlülüğü, tarımsal işletme sahipleri ve kuruluşlarla olan
sözleşmenin bitiminden sonra da devam eder.
ğ) Tarımsal danışmanlık şirketleri ve serbest tarım danışmanları, mesleki
faaliyetlerini tanıtmak amacıyla meslek icrasına yönelik mevzuata aykırı
olmamak üzere ilan verme, basılı yayın hazırlama ve dağıtma, tabela ve afiş
kullanımı, elektronik araçlar, internet ve medya yoluyla tanıtım ve
bilgilendirme çalışması yapabilir. Ancak tanıtım ve bilgilendirme
çalışmalarında kullanılan ifadeler; mesleki etik kurallarına ters düşen,
mesleğin itibarını zedeleyen, yanlış bilgilendirmeye yol açacak nitelikte
olamaz. Bu çalışmalarda yer alan ifadeler teknik olarak çalışma alanına giren
konularda ve objektif olarak kontrol edilebilir nitelikte olmak zorundadır.
h) Tarımsal danışmanlık şirketleri ve serbest tarım danışmanları sözleşme
imzaladıkları tarımsal işletme sahiplerinin ve kuruluşlarının işlerini
başkalarına devredemez.
ı) Tarımsal danışmanlık hizmeti veren kişi ve kuruluşlar, sözleşmenin sona
ermesi veya feshedilmesi halinde görev konusu ile ilgili her türlü kayıtlı
bilgi, belge ve dokümanı üç yıl süreyle muhafaza etmek ve tarımsal işletme
sahibi veya kuruluşun talebi halinde ilgili kişi veya kuruluşa vermek
zorundadır. Ancak tarımsal danışmanlık hizmeti veren kişi ve kuruluşlar,
sözleşmenin tarımsal işletme sahibi, kuruluş veya üretici örgütünün sözleşmeden
kaynaklanan sorumluluklarını yerine getirmemesi nedeniyle feshedildiği
durumlarda bu yöndeki talepleri reddedebilir.
i) Tarımsal danışmanlık hizmeti verecek kişi ve kuruluşlar hizmet
sözleşmelerinin imzalanmasında Merkez Teknik Komite tarafından belirlenen
tarımsal işletme sayıları ve üretim alanları ile ilgili sınırlamalara uymak
zorundadır.
j) Tarımsal danışmanlık hizmeti veren kişi ve kuruluşların hizmetleri
karşılığında tarımsal işletme sahiplerinden sözleşmede yer alan hususlara ait
olanlar dışında herhangi bir ücret almaları yasaktır.
k) Bakanlık, belirlenecek faaliyet konularında ve bölgelerde, bu Yönetmelik
kapsamında yetkilendirilmiş tarımsal danışmanlık hizmeti veren kişi ve
kuruluşlardan tarımsal danışmanlık hizmeti satın alabilir.
l) Tarım danışmanları/danışmanlık şirketleri çiftçiye tavsiyelerini yazılı
olarak yaptıklarını belgelendirmek zorundadır. Hatalı tavsiye, uygulama ve
görevi ihmal etmeleri durumunda, çiftçilerin uğrayacağı zararlardan tavsiyeyi
yapan tarım danışmanlık hizmeti sunan kişi ve kuruluşlar sorumludur.
m) Bu Yönetmelik çerçevesinde yetkilendirilen tarım danışmanları ve uzman
tarım danışmanları kendi meslek gruplarına ait yürürlükteki hukuki düzenlemeler
çerçevesinde hizmet verir.
SEKİZİNCİ BÖLÜM
Denetleme, Cezalar, Cezalarının Uygulanması, Cezalar İle İlgili Yasaklara
Uymama
Denetleme
MADDE 23 – (1) Bakanlık, tarımsal yayım ve
danışmanlık hizmetlerinin bu Yönetmelik ve ilgili mevzuata uygun olarak
yürütülmesini sağlamak üzere, tarımsal danışmanlık yetki belgesine sahip kişi
ve kuruluşları belirleyeceği esaslara uygun olarak denetler.
Cezalar
MADDE 24 – (1) Tarımsal danışmanlık hizmeti veren kişi
ve kuruluşlara, bu Yönetmeliğe aykırı davranışları nedeniyle verilecek cezalar
aşağıda belirtilmiştir.
a) Uyarma: Yukarıda belirtilen kişi ve kuruluşlara, mesleğin yürütülmesinde
daha dikkatli davranması gerektiğinin yazı ile bildirilmesidir.
b) Kınama: Yukarıda belirtilen kişi ve kuruluşlara, görevinde ve
davranışlarında kusurlu olduğunun yazı ile bildirilmesidir.
c) Sertifikanın/yetki belgesinin geçici olarak alıkonulması: Yukarıda
belirtilen kişi ve kuruluşların altı aydan az, bir yıldan fazla olmamak üzere,
geçici olarak danışmanlık faaliyetinden alıkonulmasıdır.
ç) Sertifikanın/yetki belgesinin iptali: Yukarıda belirtilen kişi ve
kuruluşların, yetki belgelerinin ve sertifikalarının bir daha geri verilmemek
üzere alınarak, danışmanlık faaliyeti yapmalarına izin verilmemesidir.
Uyarma cezası
MADDE 25 – (1) Uyarma cezası aşağıdaki durumlarda
verilir.
a) Tarımsal işletme sahiplerinin ve sözleşme yapılan kuruluşların tarımsal
danışmanlık faaliyetleri ile ilgili işlerine karşı kayıtsız ve ilgisiz kalmak.
b) Bakanlıkça yayımlanan, genelge, yönerge ve teknik talimat hükümlerine
aykırı olarak, meslek disiplinini bozucu hareketlerde bulunmak.
c) Çalıştırdığı tarım danışmanlarının, mesleğin vakar ve onuru ile
bağdaşmayan işler yapmasına neden olmak veya bilerek izin vermek veya bu eyleme
göz yummak.
ç) Diğer tarım danışmanları veya kamu dışı yayım ve danışmanlık hizmeti
veren kuruluşlar hakkında, ilgili kuruluşlara asılsız ihbar veya şikayette
bulunmak.
d) Bakanlıkça istenen; bilgi, belge, program ve raporları il müdürlüğüne
vermemek.
e) Yukarıda sayılanlar dışında, mesleğin vakar ve onuruna aykırı davranışlarla,
hizmetin gerektirdiği güveni sarsıcı hareketlerde bulunmak.
Kınama cezası
MADDE 26 – (1) Kınama cezası, aşağıdaki durumlarda
verilir.
a) Üç yıllık bir dönem içinde uyarma cezası gerektiren eylemleri ikinci kez
yapmak.
b) Sahip olunmayan unvanları ve yetkileri kullanmak.
c) Yazılı hizmet sözleşmesi yapmadan iş kabul etmek.
ç) Başka meslek mensupları veya kamu dışı yayım ve danışmanlık hizmeti
veren kuruluşlar ile sözleşmesi bulunan tarımsal işletme sahiplerine bilerek iş
önermek ve diğer tarım danışmanları veya kamu dışı yayım ve danışmanlık hizmeti
veren kuruluşlar hakkında olumsuz yorumlarda bulunmak.
d) Görev ve sorumluluk almadan, diğer tarım danışmanlarının veya kamu dışı
yayım ve danışmanlık hizmeti veren kuruluşların sorumluluğundaki işlerle ilgili
görüş bildirmek, uygulamaları hakkında tarımsal işletme sahiplerine karşı
olumsuz eleştiriler yapmak.
e) Tarımsal danışmanlık hizmetlerinin gereği gibi yürütülmesini sağlayacak
şekilde; Bakanlık tarafından belirlenen sınırların üzerinde tarımsal işletme
sahipleri ve kuruluşları ile sözleşme imzalamak.
f) Kasıt olmaksızın gerekli özen ve titizlik yeterince gösterilmeden;
Bakanlık düzenlemelerine ve ilan olunmuş norm ve standartlara aykırı olarak
sözleşme imzalamak.
g) Bakanlıkça yayınlanan diğer hukuki düzenlemelere ve zorunlu meslek
kararlarına uymamak.
Sertifikanın/yetki belgesinin geçici olarak alıkonulması cezası
MADDE 27 – (1) Sertifikanın/yetki belgesinin geçici
olarak alıkonulması cezası aşağıdaki hallerde verilir.
a) Üç yıllık bir dönem içinde kınama cezası gerektiren eylemleri ikinci kez
yapmak.
b) Görevlerini yürütürken mesleki tarafsızlığın korunabilmesi için, mesleki
karar ve tavsiye verme özgürlüğünü tehlikeye sokacak kurum, kuruluş ve kişiler
ile ilişki kurmak.
c) Bu Yönetmelikte belirtilen tarımsal girdilerin alımı ve satışıyla ilgili
ticari faaliyet yasağına uymamak.
ç) Hizmet sözleşmeleri ile ilgili olarak, Bakanlık düzenlemelerindeki ilke
ve kurallara kasten aykırı davranmak.
d) Bu Yönetmelikte belirtilen gizlilik yükümlülüğüne uymamak.
Sertifikanın/yetki belgesinin iptali cezası
MADDE 28 – (1) Sertifikanın/yetki belgesinin iptali
cezası aşağıdaki hallerde verilir.
a) Beş yıllık dönem içinde iki defa sertifikanın/yetki belgesinin geçici
olarak alıkonulması cezası ile cezalandırıldıktan sonra bu cezayı gerektiren
eylemi yeniden işlemek.
b) Tarımsal danışmanlık hizmetlerinin yürütülmesi sırasında, meslek
dolayısıyla işlenen suçlardan dolayı taksirli suçlar hariç olmak üzere altı
aydan fazla hapis cezası ile cezalandırılmış olmak.
c) Danışmanlık sertifikasını/yetki belgesini herhangi bir şekilde bir
başkasına kullandırmak.
ç) Başka tarım danışmanlarının ve danışmanlık hizmeti veren kuruluşların ad
ve unvanlarını kullanarak sözleşme imzalamak ve hizmet vermek.
d) Tarım danışmanlığı sertifikası veya yetki belgesinin alınması
koşullarının taşınmadığının sonradan ortaya çıkması veya bu koşulları sonradan
kaybetmiş olmak.
Cezaların uygulanması
MADDE 29 – (1) Cezalar İl Teknik Komitesi tarafından
verilir.
(2) İl Teknik Komiteleri tarafından verilen cezalara itiraz mercii Merkez
Teknik Komitesidir. Merkez Teknik Komitesinin aldığı kararlar kesindir.
(3) Sertifikanın/yetki belgesinin geçici olarak alıkonulması ve
sertifikanın/yetki belgesinin iptali cezalarını alan kişi veya kuruluşlar;
yapmış oldukları sözleşmeleri, cezanın kesinleşme tarihinden itibaren 15 gün
içerisinde faaliyet gösterdiği ildeki il müdürlüğüne teslim eder. İl müdürlüğü
bu durumu tarımsal işletme sahiplerine bildirir.
(4) Sertifikanın/yetki belgesinin geçici olarak alıkonulması ve
sertifikanın/yetki belgesinin iptali cezalarının, kesinleşmesinden sonra bu
kişi ve kuruluşlar iş kabul edemezler. Önlem olarak sertifikalar ve yetki
belgeleri geri alınır.
Cezalar ile ilgili yasaklara uymama
MADDE 30 – (1) Sertifikanın/yetki belgesinin geçici
olarak alıkonulması ve sertifikanın/yetki belgesinin iptali cezalarını alanlar;
bu yasakların gereklerini cezanın tebliğini müteakip en geç bir hafta
içerisinde yerine getirirler. Bu gerekleri yerine getirmeyenler hakkında
Bakanlık tarafından Cumhuriyet Savcılığına suç duyurusunda bulunulur.
DOKUZUNCU BÖLÜM
Tarımsal Danışmanlık Hizmeti Veren Kişi ve
Kuruluşların ve Danışmanlık
Hizmeti Alan Tarımsal İşletmelerin Sahiplerinin Desteklenmesi
Tarımsal danışmanlık hizmeti veren kişi ve kuruluşların ve danışmanlık
hizmeti alan tarımsal işletmelerin sahiplerinin desteklenmesi
MADDE 31 – (1) Bakanlık, ülkenin tarımsal
yayım/danışmanlık sisteminin etkin ve verimli bir yapıya kavuşmasını temin
etmek amacıyla tarımsal danışmanlık hizmeti veren kişi ve kuruluşları
destekleyebilir.
(2) Bu Yönetmelik çerçevesinde yetkilendirilmiş tarımsal danışmanlık
hizmeti veren kişi ve kuruluşlardan danışmanlık hizmeti alan tarımsal
işletmelerin sahiplerine veya üretici örgütlerine yönelik olarak Bakanlık
tarafından yayım ve danışmanlık desteklemeleri yapılabilir.
(3) Kamu dışı yayım ve danışmanlık kuruluşlarının desteklenmesi ile
desteklemelerin doğrudan danışmanlık hizmeti alan tarımsal işletmelerin
sahiplerine ve üretici örgütlerine yapılması durumunda gerekli başvuru
belgeleri, destekleme miktarları, destekleme şekilleri 5488 sayılı Kanun
kapsamında belirlenir.
ONUNCU BÖLÜM
Kamu Dışı Yayım ve Bilgilendirme Faaliyetlerine İlişkin Esaslar
Kamu dışı yayım ve bilgilendirme faaliyetlerine ilişkin esaslar
MADDE 32 – (1) Tarımdan girdi alan ve tarıma girdi
veren kuruluşlar ile kamu dışı yayım hizmeti sunacak kuruluşların yapacakları
tarımsal bilgilendirme faaliyetleri ile ilgili esaslar aşağıda belirtilmiştir.
a) Bu kuruluşlardan tarımdan girdi alan ve tarıma girdi veren kuruluşların
yapacakları bilgilendirme faaliyetleri, satın alacakları ürün veya sattıkları
girdi ile sınırlıdır. Bilgilendirme faaliyetleri tarafsız olur, bilgilendirme
esnasında başka kurum ve kuruluşlarla karşılaştırma yapılamaz.
b) Kamu dışı yayım hizmeti sunacak kuruluşların gerçekleştirecekleri
bilgilendirme faaliyetleri kuruluşlarına ilişkin hukuksal düzenlemelerde
belirtilen konularla sınırlıdır.
c) Söz konusu kuruluşların bilgilendirme faaliyetlerinde
görevlendirecekleri personel, sertifika eğitimine ve sınavına katılarak, bu
Yönetmelikte belirtilen danışmanlık sertifikalarını alabilir.
ç) Söz konusu kuruluşlar, yapacakları eğitim programlarına ilişkin
bilgileri il müdürlüğüne teslim eder.
d) Tarımdan girdi alan kuruluşlar, bilgilendirme faaliyetlerini bu
Yönetmelik çerçevesinde yetkilendirilen serbest tarım danışmanları veya
tarımsal danışmanlık şirketlerinden danışmanlık hizmeti alarak
gerçekleştirebilirler.
e) Tarıma girdi veren kuruluşlar bilgilendirme faaliyetlerini
gerçekleştirirken bu Yönetmelik çerçevesinde yetkilendirilen serbest tarım
danışmanları ve tarımsal danışmanlık şirketlerinden danışmanlık hizmeti alamaz
ve bunlarla ticari ilişkiye giremez.
GEÇİCİ MADDE 1 – Tarımla ilgili lisans, önlisans ve lise
düzeyinde mezun olanlardan, halen Bakanlık merkez ve taşra teşkilatlarında
çalışanlar, tarımsal danışmanlık şirketlerinde görev yapanlar, kamuya ve sivil
toplum örgütlerine sözleşme karşılığı tarımsal danışmanlık hizmeti verdiklerini
belgelendirenler, serbest tarım danışmanlığı hizmeti verenler bu Yönetmeliğin
yayımlanmasından itibaren en geç üç yıl içerisinde mesleki eğitimlerine uygun
sertifikaları almak zorundadır. Bu kişilere bu Yönetmeliğin yayımlanmasından
itibaren, sertifika eğitimine ve sınavına katılmalarına kadar geçecek sürede
çalışmalarına imkan verecek, bu Yönetmeliğin Ek-3’ünde örneği bulunan geçici
bir belge verilir.
GEÇİCİ MADDE 2 – Tarımla ilgili lisans, önlisans ve lise
düzeyinde mezun olanlardan tarımsal danışmanlık hizmetlerinde çalışacağını,
görev yapacağı, üretici örgütleri ve danışmanlık şirketlerinin de, yazılı
taahhüdü ile belgelendirenlere, bu Yönetmeliğin yayımlanmasından itibaren
sertifika eğitimine ve sınavına katılmalarına kadar geçecek sürede
çalışmalarına imkan verecek bu Yönetmeliğin Ek-3’ünde örneği bulunan geçici bir
belge verilir. Söz konusu bu kişiler, geçici belgenin verilmesinden itibaren
iki yıl içinde sertifika almak zorundadır.
GEÇİCİ MADDE 3 – Halen tarımsal danışmanlık hizmetlerini
yürütmekte olan kuruluşlar, bu Yönetmeliğin yürürlüğe girmesinden itibaren bir
yıl içerisinde tarımsal danışmanlık yetki belgesi almak zorundadır.
Yürürlük
MADDE 33 – (1) Bu Yönetmelik yayımı tarihinde
yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 34 – (1) Bu Yönetmelik hükümlerini Tarım ve
Köyişleri Bakanı yürütür.
Ekler İçin Tıklayınız