T.Y.D.H. Amaçları
TARIMSAL YAYIM VE DANIŞMANLIK HİZMETLERİ UYGULAMA ESASLARI
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç
MADDE 1- (1) Tarımsal Yayım ve Danışmanlık Hizmetlerinin Düzenlenmesine
Dair Yönetmelik hükümlerine göre, tarımsal danışmanlık hizmeti verecek kişi ve
kuruluşların yetkilendirilmesi ile çalışmalarına ilişkin usul ve esasları
düzenlemektir.
MADDE 2- (1) Üretici örgütleri/ziraat odaları, dernek/vakıflar, şirketler
ve serbest tarım danışmanlarınca yerine getirilecek tarımsal danışmanlık
hizmetlerinin yürütülmesinde; görev, sorumluluk, izleme, değerlendirme ve
denetim görevleriyle ilgili usul ve esasları kapsar.
Dayanak
MADDE 3- (1)5488 sayılı Tarım Kanunu ile 08/09/2006 tarihli ve 26283
sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan Tarımsal Yayım ve Danışmanlık Hizmetlerinin
Düzenlenmesine Dair Yönetmeliğe dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4- (1) Bu uygulama esaslarında geçen;
- Bakanlık: Gıda Tarım ve
Hayvancılık Bakanlığını,
- Başkanlık: Eğitim Yayım
ve Yayınlar Dairesi Başkanlığını,
c) Dernekler/vakıflar: Sivil toplum örgütlerinden, tarım danışmanı
istihdam etmek suretiyle danışmanlık hizmeti vermek üzere tarımsal işletme
sahipleri veya çiftçiler tarafından ilgili mevzuata göre kurulan tarımsal
danışmanlık derneklerini/vakıflarını,
ç) İl/İlçe müdürlüğü: Bakanlık İl ve İlçe Müdürlüklerini,
d) Serbest tarım danışmanı: Kendi nam ve hesabına çalışmak
suretiyle tarımsal işletmelere, sivil toplum örgütlerine ve tarımdan girdi alan
kuruluşlara tarımsal danışmanlık hizmeti sunan, yetki belgesi sahibi kişileri,
e) Şirket: Tarımsal işletmelere, sivil toplum örgütlerine, ziraat
odalarına ve tarımdan girdi alan kuruluşlara ve çiftçilere tarımsal danışmanlık
hizmeti sunmak üzere kurulan ve Yönetmelik hükümleri çerçevesinde
yetkilendirilen tüzel kişiliğe haiz tarımsal danışmanlık şirketlerini,
f) Tarım danışmanı: Sivil toplum örgütlerinde, ziraat odalarında
ve tarımsal danışmanlık şirketlerinde istihdam edilen veya tarımsal danışmanlık
hizmeti yürütmek üzere kendi nam ve hesabına çalışan ve Yönetmelikte belirtilen
hükümlere göre sertifikalandırılmış kişileri,
g) (Değişik Bakanlık Makamının 25/07/2014 tarih ve 568
sayılı Olur) Tarımsal Danışmanlık Hizmet Bürosu: Tarımsal danışmanlık
ve yayım hizmetlerinin yürütülmesi için, belirlenen şartları taşıyan danışma ve
kayıt tutma işlerinin yürütüldüğü faal işyeri,
ğ) Tarımsal danışmanlık hizmetleri: Sivil toplum örgütleri, ziraat
odaları, şirketler ve serbest tarım danışmanlarınca, tarımsal işletmelerin
tarımsal bilgi, teknik ve yöntemler konusundaki ihtiyaçlarının zamanında ve
yeterli düzeyde karşılanmasına yönelik olarak ücret karşılığında yürütülen
hizmetleri,
h) Uygun görüş raporu: Tarımsal danışmanlık yetki belgesi
talebinde bulunan kişi/kuruluş için ilde Koordinasyon ve Tarımsal Veriler Şube
Müdürü ve en az bir teknik personelce, ilçede İlçe Müdürü ve en az bir teknik
personelce düzenlenen ve tarımsal danışmanlık faaliyetlerini yürütmek için faal
web sitesi, gerekli araç, alet ve büro donanımı durumunu gösterir raporu,
ı) Üretici örgütleri: Sivil toplum örgütlerinden tarımsal amaçlı
kooperatifler, yetiştirici birlikleri, üretici birlikleri ve bunların üst
birliklerini,
i) Yetki belgesi: Yönetmelikte belirlenen şartları yerine getiren
kişi ve kuruluşların tarımsal danışmanlık hizmeti verebileceklerini belirten
tarımsal danışmanlık yetki belgesini,
j) Yönetici: Tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kuruluşlarda
tarımsal danışmanlık faaliyetlerinin yürütülmesini sağlayan, tarımsal alanda
lisans ve üstü mezunu kişiyi,
k) Yönetmelik: Tarımsal Yayım ve Danışmanlık Hizmetlerinin
Düzenlenmesine Dair Yönetmeliği,
l) Ziraat odaları: İlgili Kanuna göre kurulmuş olan ve çiftçilerin
üye oldukları meslek kuruluşlarını
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Tarımsal Danışmanlık Yetki Belgesi Verilecek Kişi ve Kuruluşlar
Tarımsal danışmanlık yetki belgesi verilecek kişi ve kuruluşlar
MADDE 5- (1) Tarımsal danışmanlık yetki belgesi verilecek kişi ve
kuruluşlar aşağıda belirlenmiştir.
a) Tarım danışmanı istihdam eden üretici örgütleri ve ziraat
odaları,
b) Tarım danışmanı istihdam eden dernekler ve vakıflar,
c) Sözleşme karşılığında çiftçilere/tarımsal işletmelere, üretici
örgütlerine/ziraat odalarına tarımsal danışmanlık hizmeti sunmak üzere kurulan
ve tarım danışmanı istihdam eden şirketler,
ç) Çiftçilere/tarımsal işletmelere, üretici örgütlerine/ziraat
odalarına tarımsal danışmanlık hizmeti sunmak üzere sözleşme imzalayan serbest
tarım danışmanları.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Üretici Örgütlerine/Ziraat Odalarına
Tarımsal Danışmanlık Yetki Belgesi Verilmesi İçin Başvuru
İşlemleri,
Şube Açmalarına ve Tarımsal Danışmanlık Hizmetlerini Yürütmelerine
İlişkin Usul ve
Esaslar
Tarımsal danışmanlık yetki belgesi verilmesi için başvuru
işlemleri
MADDE 6- (1) Bu uygulama esaslarındaki hükümlere uygun olarak tarım
danışmanı istihdam eden üretici örgütlerine ve ziraat odalarına, Bakanlık
tarafından yetki belgesi verilir. Yetki belgesi için başvuru büronun bulunduğu
yerdeki İlçe Müdürlüğüne, İlçe Müdürlüğü olmayan yerlerde İl Müdürlüğüne
yapılır.
(2) Yetki belgesi başvurusunda bulunan üretici örgütleri ve
ziraat odaları web sitesi kurmak ve faal durumda tutmak zorundadır.
(3) Yetki belgesi başvurusunda bulunan üretici örgütleri ve ziraat
odaları; İl Teknik Komitesince belirlenen tarımsal yayım ve danışmanlık
hizmetine yönelik materyal bulundurmak zorundadır. Başkanlık gerek gördüğü
durumlarda İl Teknik Komitesinin bu konudaki kararını değerlendirerek
görüşülmek üzere Merkez Teknik Komitesine sunar.
(4) Yetki belgesi başvurusunda bulunan üretici örgütleri ve ziraat
odaları; İl Teknik Komitesinin belirlediği bölümlerde tarım danışmanı istihdam
etmek zorundadır.
(5) Yetki belgesi verilmesi için aşağıdaki belgeler istenir.
a) Matbu başvuru dilekçesi (Ek-1a),
b) Tarımsal danışmanlık hizmeti vermek ve tarım danışman istihdam
etmek için yetkili kurul kararı,
c) Uygun görüş raporu,
ç) İstihdam edilen tarım danışmanı ve varsa yönetici ile imzalanan
hizmet sözleşmesinin onaylı sureti, tarım danışmanına ve varsa yöneticiye ait
sertifika sureti, ilgili meslek kuruluşuna kayıtlı olduğuna dair belge, onaylı
mezuniyet belgesi, nüfus cüzdanı sureti ve ilgili sosyal güvenlik kurumundan
alınan onaylı belge. Danışmanlık hizmet alımı yapılmışsa, hizmet sözleşmesinin
onaylı sureti ve danışmanların onaylı sertifika suretleri.
(6) Yetki belgesi için istenen belgelerden fotokopi olanlar
asılları görülmek suretiyle İlçe/Şube Müdürü tarafından onaylanır.
(7) Yetki belgesi verilmesi için istenen evraklar, bir dosya
içerisinde bulundukları ilin İl/İlçe Müdürlüklerine teslim edilir.İlçe
Müdürlüğüne yapılan başvurularda evraklar incelenerek, uygun olanlar İl
Müdürlüğüne gönderilir.İl Müdürlükleri evrakları inceler ve uygun olanları
onaylayarak arşive kaldırır.
(8) İl Müdürlüğünce uygun görülen başvurulara yetki belgesi
verilmek üzere Ek-1b formu doldurularak Başkanlığa gönderilir. Başkanlık gerek
gördüğü durumlarda başvuru dosyasını isteyebilir.
(9) Tarımsal danışmanlık yetki belgesi verilen üretici
örgütü/ziraat odası bürosunu değiştirdiğinde yeniden yetki belgesi düzenlenmesi
için başvuru; büronun bulunduğu yerdeki İlçe Müdürlüğüne, İlçe Müdürlüğü
olmayan yerlerde İl Müdürlüğüne aşağıda belirtilen evraklar ile yapılır.
a) Bu Uygulama Esaslarının 6 ncı maddesi, beşinci fıkrası, a) ve
c) bentlerinde belirtilen belgeler,
b) Adres değişikliğine ilişkin yetkili kurul kararı,
c) Mevcut tarımsal danışmanlık yetki belgesi.
ç) Adres değişikliğinden dolayı yeniden yetki belgesi düzenlenmesi
için istenen evraklar, bir dosya içerisinde bulundukları ilin İl/İlçe
Müdürlüklerine teslim edilir.İlçe Müdürlüğüne yapılan başvurularda evraklar
incelenerek, uygun olanlar İl Müdürlüğüne gönderilir. İl Müdürlükleri evrakları
inceler ve uygun olanları onaylayarak arşive kaldırır.
d) Adres değişikliğinden dolayı yapılan başvurulara yeniden yetki
belgesi düzenlenmek üzere İl Müdürlüğünce Ek-1ç formu doldurularak, mevcut
tarımsal danışmanlık yetki belgesi ile birlikte Başkanlığa gönderilir.
Başkanlık gerek gördüğü durumlarda başvuru dosyasını isteyebilir.
(10) Tarımsal danışmanlık yetki belgesi verilen üretici
örgütü/ziraat odası mevcut tarım danışmanı sayısının artırılmasına yönelik yeni
tarım danışmanı istihdam ettiğinde aşağıdaki belgeleri İl/İlçe Müdürlüğüne
teslim etmelidir.
a) İstihdam edilen tarım danışmanı ile imzalanan hizmet
sözleşmesinin onaylı sureti, tarım danışmanına ait sertifika sureti, ilgili
meslek kuruluşuna kayıtlı olduğuna dair belge, onaylı mezuniyet belgesi, nüfus
cüzdanı sureti ve ilgili sosyal güvenlik kurumundan alınan onaylı belge,
b) Uygun görüş raporu.
c) İstihdam edilen yeni tarım danışmanı için düzenlenen belgeler,
üretici örgütü/ ziraat odasının bürosu ilçede ise, İlçe Müdürlüğünce evraklar
incelenerek, uygun olanlar İl Müdürlüğüne gönderilir. İl Müdürlükleri evrakları
inceler ve uygun olanları onaylayarak arşive kaldırır. İl Müdürlüğü Başkanlığa
bilgi verir.
(11) Tarımsal danışmanlık yetki belgesi verilen üretici
örgütü/ziraat odası bir tarım danışmanının yerine başka bir tarım danışmanı
istihdam ettiğinde, sadece 6 ncı madde, onuncu fıkra, a) bendindeki belgeler
istenir.
(12) Üretici örgütü/ ziraat odası yönetici istihdam ettiğinde aşağıdaki
belgeleri İl/İlçe Müdürlüğüne teslim etmek zorundadır.
a) Yönetici ile imzalanan hizmet sözleşmesinin onaylı sureti,
varsa sertifika sureti, ilgili meslek kuruluşuna kayıtlı olduğuna dair belge,
onaylı mezuniyet belgesi, nüfus cüzdanı sureti ve ilgili sosyal güvenlik
kurumundan onaylı alınan belge,
b) Uygun görüş raporu.
c) İstihdam edilen yönetici için düzenlenen belgeler, üretici
örgütü/ ziraat odası bürosu ilçede ise, İlçe Müdürlüğünce evraklar incelenerek,
uygun olanlar İl Müdürlüğüne gönderilir. İl Müdürlükleri evrakları inceler ve
uygun olanları onaylayarak arşive kaldırır. İl Müdürlüğü Başkanlığa bilgi
verir.
Şube açmalarına ilişkin esaslar
MADDE 7 (1) Üretici örgütü/ziraat odası; çalışmasını aksatmamak ve
hizmet kalitesini düşürmemek koşuluyla, üretici örgütü/ ziraat odasının kendi
biriminin bulunmaması durumunda faaliyette bulunmak üzere yetki aldıkları ilin
ilçelerinde şube açabilir. Şube izni için başvurular büronun bulunduğu yerdeki
İlçe Müdürlüğüne, İlçe Müdürlüğü olmayan yerlerde İl Müdürlüğüne yapılır.
(2) Üretici örgütü ve ziraat odasının, bulunduğu ilin ilçesinde
şube açabilmesi için merkezinde yönetici hariç en az dört tarım danışmanının,
ilçede şube yöneticisi hariç olmak üzere en az iki tarım danışmanının istihdam
edilmesi zorunludur. İstihdam edilen tarım danışmanlarından biri lisans mezunu
olmalıdır.
(3) Şube açılmasına ilişkin yapılan başvuruda;
a) Şube açılması için yetkili kurul kararı,
b) Yetki belgesinin İl/İlçe Müdürlüğü onaylı sureti,
c) Şube yöneticisinin varsa danışmanlık sertifika sureti,
imzalanan hizmet sözleşmesinin sureti, ilgili meslek kuruluşuna kayıtlı
olduğuna dair belge, mezuniyet belgesi, nüfus cüzdanı sureti ve ilgili sosyal
güvenlik kurumundan alınan belge,
ç) İstihdam edilen tarım danışmanı ile imzalanan hizmet
sözleşmesinin onaylı sureti, tarım danışmanına ait sertifika sureti, ilgili
meslek kuruluşuna kayıtlı olduğuna dair belge, onaylı mezuniyet belgesi, nüfus
cüzdanı sureti ve ilgili sosyal güvenlik kurumundan alınan onaylı belge,
d) Şubenin adresi, telefon numarası vb. iletişim bilgileri,
e) Uygun görüş raporu.
(4) İlçe Müdürlüğü dosya üzerinde gerekli incelemeyi yapar, uygun
olanları onaylayarak İl Müdürlüğüne gönderir. İl Müdürlüğü gerekli incelemeyi
yapar, uygun olanları onaylayarak arşive kaldırır ve şubenin açılışına onay
verilmek üzere Ek-1c formunu doldurarak Başkanlığa gönderir.
(5) Şubelerin yapacakları iş ve işlemlerden merkezdeki üretici
örgütü/ ziraat odası birinci derecede sorumludur.
Tarımsal danışmanlık hizmetlerini yürütmelerine ilişkin usul ve
esaslar
MADDE 8- (1) Üretici örgütü ve ziraat odası, tarımsal danışmanlık hizmeti
vermek ve danışman istihdam etmek için yetkili kurul kararı almak zorundadır.
(2) Üretici örgütü/ ziraat odası bünyesinde dört ve daha fazla
sayıda tarım danışmanı istihdam ediyorsa yönetici istihdam etmek zorundadır.
Bir yönetici yirmiden fazla tarım danışmanından sorumlu olamaz.
(3) İstihdam edilecek tarım danışmanlarından en az biri lisans
mezunu ve ayrıca danışmanlar içerisinden en az biri farklı bir bölümden
sertifika sahibi olmalıdır.
(4) Üretici örgütü/ ziraat odası bünyesinde istihdam edilen tarım
danışmanı sayısı beş ve üzeri olduğunda istihdam edilen tarım danışmanlarının
en az yüzde yirmisi kadın olmalıdır.
(5) Üretici örgütünün veya ziraat odasının başkanı, istihdam
edilecek tarım danışmanının ve yöneticinin işverenidir.
(6) İstihdam edecekleri tarım danışmanları ve yönetici ile
taraflarca hazırlanan istihdam sözleşmesi imzalanır ve bu kişilere ilişkin
bilgiler bulundukları ilin, İl/İlçe Müdürlüğüne bildirilir. Danışman ve
yönetici ile imzalanacak sözleşmenin süresi en az iki yıl olmalıdır.
(7) Başkan ve yönetici sertifika sahibi olsa bile tarım
danışmanlığı yapamaz.
(8) Üretici örgütü/ziraat odasını Bakanlığa karşı başkan/yönetici
temsil eder.
(9) Üye olan her çiftçinin, tarımsal danışmanlık hizmetlerinden
yararlanma hakkı vardır. Bu hizmetlerden yararlanmak isteyen üyeler yazılı
müracaatları ile sisteme dâhil olurlar.
(10) Bünyesinde tarım danışmanı istihdam ediyorsa, üretici
örgütü/ziraat odası ile tarımsal danışmanlık hizmetlerinden yararlanmak isteyen
üyeler arasında Başkanlıkça bir örneği hazırlanan hizmet sözleşmesi imzalanır.
(11) Üretici örgütü/ziraat odası tarafından tarımsal danışmanlık
şirketlerinden/serbest tarım danışmanlarından hizmet satın alınabilir ve
Başkanlıkça bir örneği hazırlanan hizmet sözleşmesi imzalanır. Hizmet
sözleşmesinde, ilin veya hizmet verdiği alanların hizmet koşullarına uygun
şekilde hizmetin kalitesini artırmaya yönelik düzenlemeler yapılabilir.
(12) Yönetim Kurulu, tarımsal danışmanlık hizmetleri ile ilgili
bütün hususlardan sorumludur.
(13) Sisteme yeni dâhil olan çiftçilerin isimleri altı ayda bir
İl/İlçe Müdürlüğüne bildirilir.
(14) Kuruluş kanunlarında şirket kurabileceklerine dair hüküm olan
üretici örgütleri, ziraat odaları, bu Uygulama Esasları hükümlerine uygun
olarak tarımsal danışmanlık şirketi kurabilirler.
(15) İstihdam edilecek yönetici ve tarım danışmanlarının; iş
tanımı, işe başlama, işten çıkarılma ve sosyal hakları sözleşmelerinde
belirlenir.
(16) İstihdam edilen bir tarım danışmanı, 18 inci maddede
belirtilen sayıda çiftçiye hizmet verebilir. Hizmet almak isteyen çiftçi
sayısının belirtilen sayıyı geçmesi durumunda ikinci bir tarım danışmanı daha
istihdam edilmesi zorunludur.
(17) İstihdam edilen tarım danışmanları sorumlu oldukları
çiftçileri, ikamet yerleri ve üretim konularına göre alt çalışma gruplarına
ayırır, çalışma programlarını ve danışmanlık hizmetlerini bu gruplara yönelik
olarak hazırlar ve uygular.
(18) Girdi satışı yapan üretici örgütü ve ziraat odası, satışta
görevli teknik personel dışında tarım danışmanı istihdam etmek zorundadır.
İstihdam edilen danışman girdi satışında görevlendirilemez.
(19) Danışmanlık hizmetleri ile ilgili çalışmalara ilişkin her
türlü belge ve bilgi Bakanlığın veya Bakanlık tarafından yetkilendirilecek
kişilerin denetimine hazır bulundurulur.
(20) Sisteme dâhil olan her çiftçi için bir dosya hazırlanır. Bu
dosyada çiftçinin sisteme dâhil olduğu tarihteki işletmesine ait mevcut
durumunu gösterir bilgiler, gerçekleştirilen bireysel görüşmeler ile işletmenin
mevcut durumundaki yıllık değişimlerini gösterir bilgiler ve ihtiyaç duyulacak
diğer hususlar yer alır.
(21) Üretici örgütü faaliyet alanına uygun sertifika sahibi
danışman istihdam eder veya danışmanlık hizmeti satın alır.
(22) Tarımsal danışmanlık hizmetlerinde görevlendirilen yönetici
ve danışmanlar tarım danışmanlığı dışında başka bir faaliyette bulunamazlar.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Derneklere/Vakıflara
Tarımsal Danışmanlık Yetki Belgesi Verilmesi İçin Başvuru
İşlemleri,
Tarımsal Danışmanlık Hizmetlerini Yürütmelerine
İlişkin Usul ve Esaslar
Tarımsal danışmanlık yetki belgesi verilmesi için başvuru
işlemleri
MADDE 9- (1) Bu Uygulama Esaslarındaki hükümlere uygun olarak
tarımsal danışmanlık derneklerine ve vakıflarına yetki belgesi verilir. Yetki
belgesi için başvuru büronun bulunduğu yerdeki İlçe Müdürlüğüne, İlçe Müdürlüğü
olmayan yerlerde İl Müdürlüğüne yapılır.
(2) Yetki belgesi başvurusunda bulunan dernekler/vakıflar web
sitesi kurmak ve faal durumda tutmak zorundadır.
(3)Yetki belgesi başvurusunda bulunan dernekler/vakıflar; İl
Teknik Komitesince belirlenen tarımsal yayım ve danışmanlık hizmetine yönelik
materyal bulundurmak zorundadır. Başkanlık gerek gördüğü durumlarda İl Teknik
Komitesinin bu konudaki kararını değerlendirerek görüşülmek üzere Merkez Teknik
Komitesine sunar.
(4) Yetki belgesi başvurusunda bulunan dernekler/vakıflar; İl
Teknik Komitesinin belirlediği bölümlerde tarım danışman istihdam etmek
zorundadır.
(5) Yetki belgesi verilmesi için aşağıdaki belgeler istenir.
a) Matbu başvuru dilekçesi (Ek-2a),
b) Sadece tarımsal danışmanlık hizmeti vermek üzere kurulduğunu
gösteren tüzüğünün/vakıf senedinin onaylı örneği ve üye listeleri,
c) Uygun görüş raporu,
ç) İstihdam edilen tarım danışmanı ve varsa yönetici ile imzalanan
hizmet sözleşmesinin onaylı sureti, tarım danışmanlarına ait sertifika sureti,
yöneticiye ait varsa sertifika sureti, ilgili meslek kuruluşuna kayıtlı
olduğuna dair belge, onaylı mezuniyet belgesi, nüfus cüzdanı sureti ve ilgili
sosyal güvenlik kurumundan alınan onaylı belge.
d)Yetki belgesi için istenen belgelerden fotokopi olanlar asılları
görülmek suretiyle İlçe/Şube Müdürü tarafından onaylanır.
(6) Yetki belgesi düzenlenebilmesi için istenen evraklar, bir
dosya içerisinde bulundukları ilin İl/İlçe Müdürlüklerine teslim edilir.İlçe
Müdürlüğüne yapılan başvurularda evraklar incelenerek, uygun olanlar İl
Müdürlüğüne gönderilir. İl Müdürlükleri evrakları inceler ve uygun olanları
onaylayarak arşive kaldırır.
(7) İl Müdürlüğünce uygun görülen başvurulara yetki belgesi
verilmek üzere Ek-2b formu doldurularak Başkanlığa gönderilir.
(8) Tarımsal danışmanlık yetki belgesi verilen dernekler/vakıflar
bürosunu değiştirdiğinde yeniden yetki belgesi düzenlenmesi için başvuru;
büronun bulunduğu yerdeki İlçe Müdürlüğüne, İlçe Müdürlüğü olmayan yerlerde İl
Müdürlüğüne aşağıda belirtilen evraklar ile yapılır.
a) Bu uygulama esasının 9 uncu maddesi, beşinci fıkrası, a) ve c)
bentlerinde belirtilen belgeler,
b) Adres değişikliğine ilişkin yönetim kurulu kararı,
c) Mevcut tarımsal danışmanlık yetki belgesi,
ç) Adres değişikliğinden dolayı yeniden yetki belgesi düzenlenmesi
için istenen evraklar, bir dosya içerisinde bulundukları ilin İl/İlçe
Müdürlüklerine teslim edilir.İlçe Müdürlüğüne yapılan başvurularda evraklar
incelenerek, uygun olanlar İl Müdürlüğüne gönderilir. İl Müdürlükleri evrakları
inceler ve uygun olanları onaylayarak arşive kaldırır.
d) Adres değişikliğinden dolayı yapılan başvurulara yeniden yetki
belgesi düzenlenmek üzere İl Müdürlüğünce Ek-2ç formu doldurularak, mevcut
tarımsal danışmanlık yetki belgesi ile birlikte Başkanlığa gönderilir.
Başkanlık gerek gördüğü durumlarda başvuru dosyasını isteyebilir.
(9) Tarımsal danışmanlık yetki belgesi verilen dernekler/vakıflar
mevcut tarım danışmanı sayısının artırılmasına yönelik yeni tarım danışmanı
istihdam ettiğinde aşağıdaki belgeleri İl/İlçe Müdürlüğüne teslim etmelidir.
a) İstihdam edilen tarım danışmanı ile imzalanan hizmet
sözleşmesinin onaylı sureti, tarım danışmanına ait sertifika sureti, ilgili
meslek kuruluşuna kayıtlı olduğuna dair belge, onaylı mezuniyet belgesi, nüfus
cüzdanı sureti ve ilgili sosyal güvenlik kurumundan alınan onaylı belge,
b) Uygun görüş raporu.
c) İstihdam edilen yeni tarım danışmanı için düzenlenen belgeler,
dernekler/vakıfların bürosu ilçede ise, İlçe Müdürlüğünce evraklar incelenerek,
uygun olanlar İl Müdürlüğüne gönderilir. İl Müdürlükleri evrakları inceler ve
uygun olanları onaylayarak arşive kaldırır. İl Müdürlüğü Başkanlığa bilgi
verir.
(10) Tarımsal danışmanlık yetki belgesi verilen dernekler/vakıflar
bir tarım danışmanının yerine başka bir tarım danışmanı istihdam ettiğinde,
sadece 9 uncu madde, dokuzuncu fıkra, a) bendindeki belgeler istenir.
(11) Dernekler/vakıflar yönetici istihdam ettiğinde aşağıdaki
belgeleri İl/İlçe Müdürlüğüne teslim etmek zorundadır.
a) Yönetici ile imzalanan hizmet sözleşmesinin onaylı sureti,
varsa sertifika sureti, ilgili meslek kuruluşuna kayıtlı olduğuna dair belge,
onaylı mezuniyet belgesi, nüfus cüzdan sureti ve ilgili sosyal güvenlik
kurumundan alınan onaylı belge,
b) Uygun görüş raporu.
c) İstihdam edilen yönetici için düzenlenen belgeler,
dernekler/vakıfların bürosu ilçede ise, İlçe Müdürlüğünce evraklar incelenerek,
uygun olanlar İl Müdürlüğüne gönderilir. İl Müdürlükleri evrakları inceler
ve uygun olanları onaylayarak arşive kaldırır. İl Müdürlüğü Başkanlığa bilgi
verir.
Tarımsal danışmanlık hizmetlerini yürütmelerine ilişkin usul ve
esaslar
MADDE 10- (1) Üyelerine sadece tarımsal danışmanlık hizmeti
sunmak üzere kurulan dernekler ve vakıfların kuruluşları, tabi oldukları
mevzuata göre yapılır ve tüzüklerinde/vakıf senetlerinde danışmanlık hizmeti
vermek üzere kuruldukları açık olarak belirtilir.
(2) İstihdam edilen bir tarım danışmanı, 18 inci maddede
belirtilen sayıda çiftçiye hizmet verebilir. Hizmet almak isteyen çiftçi
sayısının belirtilen sayıyı geçmesi durumunda ikinci bir tarım danışmanı daha
istihdam edilmesi zorunludur.
(3) Dernekler/vakıflar bünyesinde dört ve daha fazla sayıda tarım
danışmanı istihdam ediyorsa yönetici istihdam etmek zorundadır. Bir yönetici
yirmiden fazla tarım danışmanından sorumlu olamaz.
(4) İstihdam edilecek tarım danışmanlarından en az biri lisans
mezunu ve ayrıca danışmanlar içerisinden en az biri farklı bir bölümden
sertifika sahibi olmalıdır.
(5) Dernekler/vakıflar bünyesinde istihdam edilen tarım
danışmanının sayısı beş ve üzeri olduğunda istihdam edilen tarım
danışmanlarından en az yüzde yirmisi kadın olmalıdır.
(6) Tarım danışmanları, sorumlu oldukları çiftçileri ikamet
yerleri ve üretim konularına göre alt çalışma gruplarına ayırır. Çalışma
programlarını ve danışmanlık hizmetlerini bu gruplara yönelik olarak hazırlar
ve uygular.
(7) Üye olan her çiftçinin, tarımsal danışmanlık hizmetlerinden
yararlanma hakkı vardır. Bu hizmetlerden yararlanmak isteyen üyeler yazılı
müracaatları ile sisteme dâhil olurlar.
(8) Tarımsal danışmanlık hizmetlerinden yararlanmak isteyen üyeler
ile dernek/vakıf arasında Başkanlıkça hazırlanan hizmet sözleşmesi imzalanır.
Hizmet sözleşmesinde, ilin veya hizmet verdiği alanların hizmet koşullarına
uygun şekilde hizmetin kalitesini artırmaya yönelik düzenlemeler yapılabilir.
(9) Üye listeleri bulundukları ilin İl/İlçe Müdürlüklerine
gönderilir. Yeni üye olan çiftçilerin isimleri altı ayda bir İl/İlçe
Müdürlüğüne bildirilir.
(10) Fahri üyelerinin dışındaki üyelerinin tamamının çiftçi
olması zorunludur.
(11) Tarımsal danışmanlık dernek veya vakfınınbaşkanı, yönetici ve
danışmanın işverenidir.
(12) Başkan ve yönetici, sertifika sahibi olsa bile danışmanlık
yapamaz.
(13) (Değişik Bakanlık Makamının 25/07/2014 tarih ve 568
sayılı Olur) İstihdam edecekleri tarım danışmanları ve yönetici ile
taraftarlarca hazırlanan istihdam sözleşmesi imzalanır ve bu kişilere ilişkin
bilgiler bulundukları ilin İl/ilçe Müdürlüğüne bildirilir. Danışman ve yönetici
ile imzalanacak sözleşmenin süresi en az iki yıl olmalıdır.
(14) Tarımsal danışmanlık dernek/vakfı, Bakanlığa karşı
başkan/yönetici temsil eder.
(15)Çalışmalarına ilişkin her türlü belge ve bilgi, Bakanlığın
veya Bakanlık tarafından yetkilendirilecek kişilerin denetimine hazır
bulundurulur.
(16) İstihdam edilen tarım danışmanları, her çiftçi için bir dosya
hazırlar. Bu dosyada çiftçinin sisteme dâhil olduğu tarihteki işletmesine ait
mevcut durumunu gösterir bilgiler, aldığı ücretli hizmetler, gerçekleştirilen
bireysel görüşmeler ile işletmenin mevcut durumundaki yıllık değişimlerini
gösterir bilgiler ve ihtiyaç duyulacak diğer hususlar yer alır.
(17) İstihdam edilecek yönetici ve tarım danışmanlarının; iş
tanımı, işe başlama, işten çıkarılma ve sosyal hakları sözleşmelerinde
belirlenir.
(18)Tarımsal danışmanlık hizmetlerinde görevlendirilen yönetici ve
danışmanlar tarım danışmanlığı dışında başka bir faaliyette bulunamazlar.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Şirketlere Tarımsal Danışmanlık Yetki Belgesi Verilmesi İçin
Başvuru İşlemleri,
Şube Açmalarına ve Tarımsal Danışmanlık Hizmetlerini Yürütmelerine
İlişkin Usul ve Esaslar
Tarımsal danışmanlık yetki belgesi verilmesi için başvuru
işlemleri
MADDE 11- (1) Bu uygulama esaslarındaki hükümlere uygun olarak
tarımsal danışmanlık şirketlerine yetki belgesi verilir. Yetki belgesi için
başvuru büronun bulunduğu yerdeki İlçe Müdürlüğüne, İlçe Müdürlüğü olmayan
yerlerde İl Müdürlüğüne yapılır.
(2) Şirketin faaliyet alanında/alanlarında tarımsal girdilerin
satışı ve bayiliği varsa yetki belgesi verilmez.
(3) Tarımsal danışmanlık şirketinin ana merkezinde yönetici hariç
en az dört tarım danışmanının istihdam edilmesi zorunludur. İstihdam edilen
tarım danışmanlarından en az biri lisans mezunu ve ayrıca danışmanlar
içerisinden en az biri farklı bir bölümden sertifika sahibi olmalıdır. Ancak
başka il veya ilçede şube açılması durumunda şube yöneticisi hariç olmak üzere
ilde en az dört, ilçede en az iki tarım danışmanının istihdam edilmesi
zorunludur. İstihdam edilen tarım danışmanlarından biri lisans mezunu
olmalıdır.
(4) Yetki belgesi başvurusunda bulunan şirketler web sitesi kurmak
ve faal durumda tutmak zorundadır.
(5)Yetki belgesi başvurusunda bulunan şirketler; İl Teknik
Komitesince belirlenen tarımsal yayım ve danışmanlık hizmetine yönelik materyal
bulundurmak zorundadır. Başkanlık gerek gördüğü durumlarda İl Teknik
Komitesinin bu konudaki kararını değerlendirerek görüşülmek üzere Merkez Teknik
Komitesine sunar.
(6) Yetki belgesi başvurusunda bulunan şirketler; İl Teknik
Komitesinin belirlediği bölümlerde danışman istihdam etmek zorundadır.
(7) Şirketi Bakanlığa karşı şirket yöneticisi veya yönetim kurulu
başkanı temsil eder.
(8) Şirkete yetki belgesi verilmesi için aşağıdaki belgeler
istenir.
a) Matbu başvuru dilekçesi (Ek-3a),
b) En az limited şirket olarak kurulduklarını ve faaliyet
alanlarından birinin tarımsal danışmanlık hizmeti olduğunu belgeleyen ticaret
sicil gazetesi örneği ve fatura,
c) Adı, adresi, vergi numarası, var ise logosuna ait belgeler,
ç) Kurucularına, ortaklarına ait kimlik ve varsa diploma/çıkış
belgesinin bulunduğu ilin İl/İlçe Müdürlüğünce onaylı suretleri,
d) İstihdam edilen tarım danışmanı ve yönetici ile imzalanan
hizmet sözleşmesinin onaylı sureti, tarım danışmanlarına ait sertifika sureti,
yöneticiye ait varsa sertifika sureti, ilgili meslek kuruluşuna kayıtlı
olduğuna dair belge, onaylı mezuniyet belgesi, nüfus cüzdanı sureti ve ilgili
sosyal güvenlik kurumundan alınan onaylı belge,
e) Bakanlığa karşı şirketi temsil edecek kişinin, şirket adına
imza atmaya yetkili olduğunu gösterir noter onaylı imza sirküleri,
f) Uygun görüş raporu,
g) Yetki belgesi için istenen belgelerden fotokopi olanlar
asılları görülmek suretiyle İlçe/Şube Müdürü tarafından onaylanır.
(9) Yetki belgesi verilmesi için istenen evraklar, bir dosya
içerisinde bulundukları ilin İl/İlçe Müdürlüklerine teslim edilir. İl
Müdürlükleri evrakları inceler ve uygun olanları onaylayarak arşive kaldırır.
(10) İl Müdürlüğünce uygun görülen başvurulara yetki belgesi
verilmek üzere Ek-3b formu doldurularak Başkanlığa gönderilir.
(11) Tarımsal danışmanlık yetki belgesi verilen şirketler
bürolarını değiştirdiğinde yeniden yetki belgesi düzenlenmesi için başvuru;
büronun bulunduğu yerdeki İlçe Müdürlüğüne, İlçe Müdürlüğü olmayan yerlerde İl
Müdürlüğüne aşağıda belirtilen evraklar ile yapılır.
a) Bu uygulama esasının 11 inci maddesi, sekizinci fıkrası, a), c)
ve f) bentlerinde belirtilen belgeler,
b) Mevcut tarımsal danışmanlık yetki belgesi,
c) Adres değişikliğine ilişkin şirketin ortaklar kurul kararını gösteren
ticaret sicil gazetesi onaylı sureti,
ç) Adres değişikliğinden dolayı yeniden yetki belgesi düzenlenmesi
için istenen evraklar, bir dosya içerisinde bulundukları ilin İl/İlçe
Müdürlüklerine teslim edilir. İlçe Müdürlüğüne yapılan başvurularda evraklar
incelenerek, uygun olanlar İl Müdürlüğüne gönderilir. İl Müdürlükleri evrakları
inceler ve uygun olanları onaylayarak arşive kaldırır.
d) Adres değişikliğinden dolayı yapılan başvurulara yeniden yetki
belgesi düzenlenmek üzere İl Müdürlüğünce Ek-3ç formu doldurularak, mevcut
tarımsal danışmanlık yetki belgesi ile birlikte Başkanlığa gönderilir.
Başkanlık gerek gördüğü durumlarda başvuru dosyasını isteyebilir.
(12) Tarımsal danışmanlık yetki belgesi verilen şirketler, mevcut
tarım danışmanı sayısının artırılmasına yönelik yeni tarım danışmanı istihdam
ettiğinde aşağıdaki belgeleri İl/İlçe Müdürlüğüne teslim etmelidir.
a) İstihdam edilen tarım danışmanı ile imzalanan hizmet
sözleşmesinin onaylı sureti, tarım danışmanına ait sertifika sureti, ilgili
meslek kuruluşuna kayıtlı olduğuna dair belge, onaylı mezuniyet belgesi, nüfus
cüzdanı sureti ve ilgili sosyal güvenlik kurumundan alınan onaylı belge,
b) Uygun görüş raporu.
c) İstihdam edilen yeni tarım danışmanı için düzenlenen belgeler,
şirket bürosu ilçede ise, İlçe Müdürlüğünce evraklar incelenerek, uygun olanlar
İl Müdürlüğüne gönderilir.İl Müdürlükleri evrakları inceler ve uygun olanları
onaylayarak arşive kaldırır. İl Müdürlüğü Başkanlığa bilgi verir.
(13) Tarımsal danışmanlık yetki belgesi verilen şirketler bir
tarım danışmanının yerine başka bir tarım danışmanı istihdam ettiğinde, sadece
11 inci madde, on ikinci fıkra, a) bendindeki belgeler istenir.
(14) Şirketlerin mevzuat gereği yönetici sayısını artırması
gerektiğinde; şirketler aşağıdaki belgeleri İl/İlçe Müdürlüğüne teslim etmek
zorundadır.
a) Yönetici ile imzalanan hizmet sözleşmesinin onaylı sureti,
varsa sertifika sureti, ilgili meslek kuruluşuna kayıtlı olduğuna dair belge,
onaylı mezuniyet belgesi, nüfus cüzdanı sureti ve ilgili sosyal güvenlik
kurumundan alınan onaylı belge,
b) Uygun görüş raporu.
c) İstihdam edilen yönetici için düzenlenen belgeler, şirketin
bürosu ilçede ise, İlçe Müdürlüğünce evraklar incelenerek, uygun olanlar İl
Müdürlüğüne gönderilir. İl Müdürlükleri evrakları inceler ve uygun olanları
onaylayarak arşive kaldırır. İl Müdürlüğü Başkanlığa bilgi verir.
Şube açmalarına ilişkin esaslar
MADDE 12- (1) Şirketler, çalışmalarını aksatmamak ve hizmetlerinin
kalitesini düşürmemek koşuluyla faaliyette bulunmak üzere izin aldıkları ilin
ilçelerinde ve diğer il/ilçelerde şube açabilirler. Şube izni için başvuru
büronun bulunduğu yerdeki İlçe Müdürlüğüne, İlçe Müdürlüğü olmayan yerlerde İl
Müdürlüğüne yapılır.
(2) Başvuru sırasında;
a) Şube açılması yönünde şirketin ortaklar kurulu kararını
gösteren ticaret sicil gazetesi onaylı sureti,
b) Yetki belgesinin İl Müdürlüğü onaylı sureti,
c) İstihdam edilen tarım danışmanı ve yönetici ile imzalanan
hizmet sözleşmesinin onaylı sureti, tarım danışmanlarına ait sertifika sureti,
yöneticiye ait varsa sertifika sureti, ilgili meslek kuruluşuna kayıtlı
olduğuna dair belge, onaylı mezuniyet belgesi, nüfus cüzdanı sureti ve ilgili
sosyal güvenlik kurumundan alınan onaylı belge,
ç) Şubenin adresi, telefon numarası gibi iletişim bilgilerine ait
belgeler.
d) Şubenin büro ve teknik malzeme donanımına ilişkin bilgileri
içeren bir dosya sunulur.
(3) İl Müdürlüğü dosya üzerinde gerekli incelemeyi yapar, uygun
olanları onaylayarak arşive kaldırır ve şubenin açılışına onay verilmesi
amacıyla Ek-3c formunu doldurarak Başkanlığa gönderir.
(4) Şubeler, çalışmalarında yönetmelik hükümlerine uymak
zorundadır. Şubelerin yapacakları iş ve işlemlerden şirket birinci derecede
sorumludur.
Tarımsal danışmanlık hizmetlerini yürütmelerine ilişkin usul ve
esaslar
MADDE 13- (1) Şirketin ana sözleşmesinde, faaliyet alanlarından birinin
tarımsal danışmanlık hizmeti vermek üzere kurulduğu belirtilir.
(2) Şirket kuruluşunda, il sınırları esastır ve her
danışmanlık şirketi kurulduğu ilde bulunan çiftçilere hizmet verir. İlin
büyüklüğü ve çiftçi potansiyeline göre şirket kuruluşunun gerçekleştiği ilin
ilçelerinde ve diğer il/ilçelerde de şube açılabilir. Açılan şubelerde
yürütülen tüm faaliyetlerden danışmanlık şirketi sorumludur. Şube açılması veya
kapatılması durumunda bulunduğu ilin İl/İlçe Müdürlüğüne yazılı olarak bilgi
verilir.
(3) Şirketler yönetici istihdam etmek zorundadır. Bir yönetici
yirmiden fazla tarım danışmanından sorumlu olamaz.
(4) Şirketler bünyesinde istihdam edilen tarım danışmanının
sayısı beş ve üzeri olduğunda istihdam edilen danışmanlardan en az yüzde
yirmisi kadın olmalıdır.
(5) Şirketlerde yönetici şirket ortağı dışında biri
olmalıdır.
(6) Yöneticiler sertifikaları olsa bile yöneticilik
görevleri devam ettiği sürece fiilen tarımsal danışmanlık görevi yapamazlar.
(7) Hizmet verecekleri çiftçilerle ve/veya üretici
örgütleri/ziraat odaları ile imzalanacak sözleşmelerde Başkanlıkça hazırlanan
hizmet sözleşmesi esas alınır. Hizmet sözleşmesinde; ilin veya hizmet verdiği
alanların hizmet koşullarına uygun şekilde hizmetin kalitesini artırmaya
yönelik düzenlemeler yapılabilir.
(8) Sözleşme imzalanan çiftçi/üretici örgütlerinin/ziraat
odalarının listesi bulunduğu ilin İl/İlçe Müdürlüğüne gönderilir. Yeni sözleşme
imzalayan çiftçi/çiftçi örgütleri/ziraat odaları varsa isimleri altı ayda bir
İl/İlçe Müdürlüğüne bildirilir.
(9) İstihdam edeceği tarım danışmanları ile taraflarca hazırlanan
istihdam sözleşmesi imzalanır.
(10) İstihdam edilen danışmanların listesi ve bu listedeki
değişiklikler bulunduğu ilin İl/İlçe Müdürlüğüne bildirilir.
(11) İstihdam edilen bir tarım danışmanı, 18 inci maddede
belirtilen sayıda çiftçiye hizmet verebilir. Hizmet almak isteyen çiftçi
sayısının belirtilen sayıyı geçmesi durumunda ikinci bir tarım danışmanı daha
istihdam edilmesi zorunludur.
(12) İstihdam edilen tarım danışmanları, sorumlu oldukları
çiftçileri ikamet yerleri ve üretim konularına göre alt çalışma gruplarına
ayırır, çalışma programlarını ve danışmanlık hizmetlerini bu gruplara yönelik
olarak hazırlar ve uygular.
(13) Şirketler danışmanlık hizmetlerini yürütecek büro ve teknik
personel yeterliliğine sahip olmalıdır. Bürolar, danışmanlık faaliyetlerinin
yürütülmesine olanak sağlayacak şekilde tefriş edilmeli, her türlü iletişim
imkânı bulunmalı, gerekli alet ve eğitim malzemeleri ile donatılmış olmalıdır.
Bürolarda dışarıdan tanınmasını sağlayacak şekilde bir tabela bulunması
zorunludur. Bürolarda danışmanlık faaliyetlerinin dışında her hangi bir
faaliyet yürütülmesi yasaktır.
(14)(Değişik Bakanlık Makamının 25/07/2014 tarih ve 568 sayılı
Olur) İstihdam edilen yönetici ve tarım danışmanlarının iş tanımı, işe
başlama ve işten çıkarılma tarihi ve sosyal hakları sözleşmelerinde belirlenir.
Danışman ve yönetici ile imzalanacak sözleşmenin süresi en az iki yıl
olmalıdır.
(15) Üretici örgütleri ile hizmet sözleşmesi imzaladıklarında,
üretici örgütünün faaliyet alanına giren konuda sertifika sahibi tarım
danışmanı istihdam etmek zorundadır.
(16) Çalışmalarına ilişkin her türlü belge ve bilgiyi Bakanlığın
veya Bakanlık tarafından yetkilendirilecek kişilerin denetimine hazır
bulundurmakla yükümlüdür.
(17) Sözleşme imzalanan her çiftçi için bir dosya hazırlanır. Bu
dosyada; çiftçinin sözleşme tarihinde işletmesine ait mevcut durumunu gösterir
bilgiler, aldığı ücretli hizmetler, sözleşme ücretlerinin ödenme durumu,
gerçekleştirilen bireysel görüşmeler, işletmenin mevcut durumundaki yıllık
değişimlerini gösterir bilgiler ve ihtiyaç duyulacak diğer hususlar yer alır.
(18) Tarımsal danışmanlık hizmetlerinde görevlendirilen yönetici
ve danışmanlar tarım danışmanlığı dışında başka bir faaliyette bulunamazlar.
ALTINCI BÖLÜM
Serbest Tarım Danışmanlarına Yetki Belgesi Verilmesi İçin Başvuru
İşlemleri ve
Tarımsal Danışmanlık Hizmetlerini Yürütmelerine
İlişkin Usul ve Esaslar
Serbest tarım danışmanlarının başvuru işlemleri
MADDE 14- (1) Bu uygulama esaslarındaki hükümlere uygun olarak serbest
tarım danışmanlarına yetki belgesi verilir. Yetki belgesi için başvuru büronun
bulunduğu yerdeki İlçe Müdürlüğüne, İlçe Müdürlüğü olmayan yerlerde İl
Müdürlüğüne yapılır.
(2)Yetki belgesi başvurusunda bulunan serbest tarım danışmanları
web sitesi kurmak ve faal durumda tutmak zorundadır.
(3) Serbest tarım danışmanlarına yetki belgesi verilmesi için
aşağıdaki belgeler istenir
a) Matbu başvuru dilekçesi (Ek-4a),
b) Bağlı bulunduğu vergi dairesinden alınacak serbest meslek
mükellefiyeti tescil belgesi ve fatura/serbest meslek makbuzu,
c) İlgili sosyal güvenlik kurumundan alınan onaylı belge,
ç) Tarımsal danışmanlık sertifikasının onaylı sureti, onaylı
mezuniyet belgesi ve nüfus cüzdanı sureti,
d) İlgili meslek kuruluşuna kayıtlı olduğuna dair onaylı belge,
e) Danışmanlık bürosunun adresi, telefon numarası gibi iletişim
bilgileri,
f) Danışmana ait noter onaylı imza sirküleri,
g) Uygun görüş raporu.
ğ)Yetki belgesi için istenen belgelerden fotokopi olanlar asılları
görülmek suretiyle İlçe/Şube Müdürü tarafından onaylanır.
(4) Yetki belgesi verilmesi için istenen evraklar, bir dosya
içerisinde bulundukları ilin İl/İlçe Müdürlüklerine teslim edilir. İlçe Müdürlüğüne
yapılan başvurularda evraklar incelenerek, uygun olanlar İl Müdürlüğüne
gönderilir. İl Müdürlükleri İlçe Müdürlüklerinden gelen dosya ve evrakları
inceler ve uygun olanları onaylayarak arşive kaldırır.
(5) İl Müdürlüğünce uygun görülen başvurulara yetki belgesi
verilmek üzere Ek-4b formu doldurularak Başkanlığa gönderilir.
(6) Tarımsal danışmanlık yetki belgesi verilen serbest tarım
danışmanı bürosunu değiştirdiğinde yeniden yetki belgesi düzenlenmesi için
başvuru; büronun bulunduğu yerdeki İlçe Müdürlüğüne, İlçe Müdürlüğü olmayan
yerlerde İl Müdürlüğüne aşağıda belirtilen evraklar ile yapılır.
a) Bu uygulama esasının 14 üncü maddesi, üçüncü fıkrası, a), b),
c), e) ve g) bentlerinde belirtilen belgeler,
b) Mevcut tarımsal danışmanlık yetki belgesi.
c) Adres değişikliğinden dolayı yeniden yetki belgesi düzenlenmesi
için istenen evraklar, bir dosya içerisinde bulundukları ilin İl/İlçe
Müdürlüklerine teslim edilir.İlçe Müdürlüğüne yapılan başvurularda evraklar
incelenerek, uygun olanlar İl Müdürlüğüne gönderilir. İl Müdürlükleri evrakları
inceler ve uygun olanları onaylayarak arşive kaldırır.
ç) Adres değişikliğinden dolayı yapılan başvurulara yeniden yetki
belgesi düzenlenmek üzere İl Müdürlüğünce Ek-4ç formu doldurularak, mevcut
tarımsal danışmanlık yetki belgesi ile birlikte Başkanlığa gönderilir.
Başkanlık gerek gördüğü durumlarda başvuru dosyasını isteyebilir.
Tarımsal danışmanlık hizmetlerini yürütmelerine
ilişkin usul ve esaslar
MADDE 15- (1) Sözleşme karşılığı çiftçilere/tarımsal işletmelere/üretici
örgütlerine/ziraat odalarına tarımsal danışmanlık hizmeti verecek olan
danışmanlar aşağıdaki esaslar dâhilinde çalışır.
- Serbest Tarım
Danışmanı, tarım danışmanı sertifikasına sahip olmalıdır.
- Tarımsal danışmanlık
hizmeti verecekleri çiftçilerle/tarımsal işletmelerle ve/veya üretici
örgütü/ziraat odası ile imzalanacak sözleşmelerde Başkanlıkça hazırlanan
hizmet sözleşmesi esas alınır. Hizmet sözleşmesinde; ilin veya hizmet
verdiği alanların hizmet koşullarına uygun şekilde hizmetin kalitesini
artırmaya yönelik düzenlemeler yapılabilir. Bir tarım danışmanı, 18 inci
maddede belirtilen sayıda çiftçiye hizmet verebilir.
c) Sözleşme imzaladıkları çiftçileri ikamet yerleri ve üretim
konularına göre alt çalışma gruplarına ayırır. Çalışma programlarını ve danışmanlık
hizmetlerini bu gruplara yönelik olarak hazırlar ve uygular.
ç) Sözleşme imzaladıkları çiftçilerin/tarımsal
işletmelerin/üretici örgütlerinin/ziraat odalarının listesini bulunduğu ilin
İl/İlçe Müdürlüğüne gönderir. Yeni sözleşme imzalayan çiftçilerin/ tarımsal
işletmelerin/üretici örgütlerinin/ziraat odalarının isimleri altı ayda bir
İl/İlçe Müdürlüğüne bildirilir.
d) Çalışmalarına ilişkin her türlü belge ve bilgiyi Bakanlığın
veya Bakanlık tarafından yetkilendirilecek kişilerin denetimine hazır bulundurmakla
yükümlüdür.
e) Sözleşme imzaladığı her çiftçi için bir dosya hazırlar. Bu
dosyada çiftçinin sözleşme tarihinde işletmesine ait mevcut durumunu gösterir
bilgiler, aldığı ücretli hizmetler, sözleşme ücretlerinin ödenme durumu,
gerçekleştirilen bireysel görüşmeler, işletmenin mevcut durumundaki yıllık
değişimlerini gösterir bilgiler ve ihtiyaç duyulacak diğer hususlar yer alır.
f) Serbest tarım danışmanları, tarım danışmanlığı dışında
başka bir faaliyette bulunamazlar.
MADDE 16- (1) Serbest tarım danışmanları, mesleki faaliyetlerini açtıkları
bürolarda sürdürür.
(2) Bir tarım danışmanı sadece bir büro açabilir. Ancak fiziki
koşullarının uygun olması durumunda, ilgili mevzuat hükümleri doğrultusunda bir
büroyu en fazla iki danışman kullanabilir.
(3) Bürolarda mesleki faaliyetlerinin dışında herhangi bir
faaliyet yürütmeleri yasaktır.
(4) Bürolarda dışarıdan tanınmayı sağlayacak şekilde bir tabela
bulunması zorunludur.
(5) Bürolar; tarım danışmanlığı mesleğinin yürütülmesine olanak
sağlayacak şekilde tefriş edilmiş, gerekli alet ve eğitim malzemeleri ile
donatılmış olmalıdır.
YEDİNCİ BÖLÜM
Tarımsal Danışmanlık Hizmeti Verecek Kişi ve Kuruluşların
Faaliyetleri,
Hizmet Verilecek Çiftçi Sayıları
Tarımsal danışmanlık hizmeti verecek kişi ve kuruluşların faaliyetleri
MADDE 17- (1) Tarımsal danışmanlık hizmeti verecek kişi ve kuruluşlar,
çiftçilerle imzaladıkları sözleşme kapsamında yapacakları tarımsal danışmanlık
çalışmalarına ilişkin yıllık program hazırlar.
(2) Program hazırlamada öncelikle çiftçilerin/tarımsal
işletmelerinin mevcut durumlarını ortaya koyan bir çalışma yapılır. Bu amaçla,
mevcut durum tespit formu (Ek-5) kullanılır. Bu formlar her çiftçi için ayrı
doldurulur. Çiftçi kayıtları en az formdaki bilgiler olmak üzere ayrıca
bilgisayar ortamında tutulur.
(3) Sözleşme imzalanan çiftçi/çiftçi grubunun tarımsal üretimde
karşılaşmış oldukları problemler ve bu problemleri ortaya çıkaran nedenler
belirlenir. Bu amaçla problem analizi çalışması yapılır.
(4) Yapılan bu çalışmaya uygun olarak, tarımsal üretime ilişkin
tespit edilen sorunlar bir öncelik sıralamasına tabii tutularak, belirlenen
problemlerden hangilerinin öncelikli olarak çözüleceğine karar verilir.
(5) Bu çalışmalar sırasında tarımsal danışmanlık hizmeti verecek
kişi ve kuruluşlar, ilin ve çiftçilerin tarımsal sorunları hakkında İl/İlçe
Müdürlüğü ile işbirliği yaparlar.
(6) Bunun sonucunda, sözleşme kapsamında yapılacak faaliyetlerin
konu ve içerikleri belirlenir.
(7) Şirketler, üretici örgütleri, ziraat odaları, dernekler,
vakıflar ve serbest tarım danışmanları, belirtilen esaslara uygun olarak;
yıllık programların hazırlanmasından ve istenen zamanda bulunduğu ilin İl/İlçe
Müdürlüğüne teslim edilmesinden sorumludur.
(8) Hazırlanan yıllık programlar; tarımsal danışmanlık
şirketlerinde programı hazırlayan danışman ve şirket yöneticisi tarafından;
üretici örgütlerinde, ziraat odalarında ve tarımsal danışmanlık
derneklerinde/vakıflarında programı hazırlayan danışman, varsa yönetici ve
işveren tarafından serbest tarım danışmanlarının ise kendileri tarafından
imzalanır.
(9) Tarımsal danışmanlık hizmeti verecek kişi ve kuruluşlar;
yıllık programda yer alan ve ay içerisinde yapacakları faaliyetleri ile
bireysel işletme ziyaretlerini kapsayan aylık faaliyet programlarını hazırlar.
Hazırlanan aylık faaliyet programını, sözleşme imzaladığı çiftçilere
katılımlarını sağlamak üzere duyururlar.
(10) Tarımsal danışmanlık hizmeti verecek kişi ve kuruluşlar, altı
aylık dönemler halinde bulundukları ilin İl/İlçe Müdürlüklerine faaliyet
gerçekleşme raporlarını gönderirler.
(11) Tarımsal danışmanlık hizmeti verecek kişi ve kuruluşlar, her
yılın yıllık değerlendirme raporunu, izleyen yılın ocak ayında bulundukları
ilin İl/İlçe Müdürlüklerine gönderirler.
(12) Tarımsal danışmanlık hizmeti verecek kişi ve kuruluşlar;
program hazırlanması, faaliyet gerçekleşmelerinin bildirilmesi ve izlenmesinde
Bakanlık tarafından hazırlanacak formları kullanırlar.
(13) İzleme/değerlendirme sisteminde; tarımsal danışmanlık hizmeti
verecek kişi ve kuruluşların faaliyetleri, belirli dönemlerde bulundukları ilin
İl/İlçe Müdürlüğü uzmanları tarafından izlenir.
(14) Tarımsal danışmanlık hizmeti verecek bütün kişi ve
kuruluşların faaliyetleri en az yılda bir defa olmak üzere bulundukları ilin
İl/İlçe Müdürlüğü uzmanları tarafından değerlendirilir.
(15) Üretici örgütlerinde/ziraat odalarında, şirketlerde,
dernek/vakıflarda görev yapan tarım danışmanları ve serbest tarım danışmanları
ve yöneticiler, Bakanlığın görev alanına giren konularda kontrol veya denetim
yetkisi veren sertifikaya sahip olsalar bile tarımsal danışmanlık hizmeti ile
birlikte söz konusu görevleri yürütemezler ve sorumlu yöneticilik yapamazlar.
(16) Üretici örgütü, ziraat odası ve tarımsal danışmanlık
dernek/vakıfları, tarımsal yayım ve danışmanlık hizmeti sundukları üyeleri ile
Başkanlıkça hazırlanan hizmet sözleşmesi imzalar.
(17) Tarım danışmanları sahip oldukları sertifikada belirtilen
bölümde danışmanlık hizmeti verebilirler.
(18) (Değişik Bakanlık Makamının 25/07/2014 tarih ve 568
sayılı Olur) Tarımsal danışmanlık hizmet bürosu il ve ilçe
merkezlerinde açılır.
Hizmet verilecek işletme sayısı ve işletme ziyaretleri
MADDE 18- (1) (Değişik Bakanlık Makamının 25/07/2014 tarih ve 568
sayılı Olur)Tarımsal danışmanlık hizmeti verecek kişi ve kuruluşlarda bir
tarım danışmanının hizmet vereceği azami işletme sayıları ve bu işletmeleri
kontrol sıklıkları aşağıda belirlenmiştir.
a)Seracılık: İşletme Sayısı 50, Kontrol Sıklığı Yılda 30
b) Bahçe Bitkileri: İşletme Sayısı 60, Kontrol Sıklığı Yılda 20
c) Tarla Ziraatı (sulu): İşletme Sayısı 60, Kontrol Sıklığı Yılda
12
ç) Tarla Ziraatı (kuru): İşletme Sayısı 70, Kontrol Sıklığı
Yılda10
d) Büyükbaş Hayvancılık (süt): İşletme Sayısı 50, Kontrol Sıklığı
Yılda 40
e) Büyükbaş Hayvancılık (besi): İşletme Sayısı 80, Kontrol Sıklığı
Yılda 20
f) Küçükbaş Hayvancılık: İşletme Sayısı 80, Kontrol Sıklığı Yılda
20
g) Su Ürünlerinde: İşletme Sayısı 15, Kontrol Sıklığı Yılda 12
ğ) Arıcılık: İşletme Sayısı 50, Kontrol Sıklığı Yılda 12
h) Kanatlı hayvan yetiştiriciliği: İşletme Sayısı 60, Kontrol Sıklığı
yılda 12
ı) Organik Tarım: Kontrol Sıklığı bu maddenin a) bendi için 34,b)
bendi için 24 , c) bendi yılda için 16, ç) bendi için yılda 14, d) bendi için
yılda 44, e) bendi için yılda 24, f) bendi için yılda 24, g) bendi için
yılda 16, ğ) bendi için yılda 16, h) bendi için yılda 18 sayıda ziyaret sıklığı
yeterlidir olarak değiştirilmiştir.
i) Karma işletmeler (Bir tarım danışmanının hizmet vereceği
işletme tipinin birden fazla olması durumu): İşletme Sayısı 60.
(2) Uzman tarım danışmanı18 inci madde, birinci fıkranın alt
bentlerinde belirtilen işletme sayısının yüzde on fazlası sayıda işletmeye
hizmet verebilir.
(3) (Değişik Bakanlık Makamının 25/07/2014 tarih ve 568
sayılı Olur) Bu uygulama esaslarının 18 nci maddesinin birinci
fıkrasında belirlenen kontrol sıklıkları aylara göre periyodik dağılımı il
teknik komitelerince karara bağlanır.
SEKİZİNCİ BÖLÜM
Çeşitli Hükümler
Yöneticinin
görevleri
MADDE 19- (1)Yöneticinin görevleri aşağıda belirtilmiştir.
a) Tarım danışmanları arasında iş bölümü yapmak ve koordinasyonu
sağlamak,
b) Tarım danışmanlarının faaliyetlerini programlamak,
uygulanmasını sağlamak, izlemek ve değerlendirmek,
c) Tarımsal yayım ve danışmanlık hizmetleri ile ilgili tüm
yazışmaları yapmak,
ç) Tarımsal yayım ve danışmanlık faaliyeti ile ilgili form,
faaliyet raporu ve her türlü bilgi ve belgenin İl/İlçe Müdürlüklerine zamanında
gönderilmesini sağlamak,
d) Tarımsal yayım ve danışmanlık faaliyetleri ile ilgili yapılacak
her türlü inceleme ve denetimlerde her türlü bilgi ve belgenin hazır bulundurulmasını
sağlamak.
(2) Yöneticinin birden fazla olması durumunda başkan/şirket
kurucusu tarafından yöneticiler arasında işbölümü yapılır.
(3) (Değişik Bakanlık Makamının 25/07/2014 tarih ve 568
sayılı Olur) Tarımsal işletmeye tarımsal danışmanlık hizmeti sunan
kuruluştaki yöneticinin mücbir sebeplerden dolayı görevinden ayrılması halinde
aynı nitelikteki yönetici on beş gün içinde ikame edilir ve ikame edilen
yöneticiye ait bilgi/belgeler on beş gün içerisinde il/ilçe müdürlüğüne
gönderilir. Yeni yöneticinin bilgileri sistem üzerinde işlendikten sonra bir
hafta içerisinde ilçe müdürlüğü tarafından il müdürlüğüne, iki hafta içerisinde
ise il müdürlüğü tarafından Başkanlığa bilgi verilir.
Denetleme
MADDE 20- (1) Bakanlık, tarımsal danışmanlık yetki belgesi sahibi
kişi ve kuruluşları Yönetmelik ve bu Uygulama Esaslarına uygun olarak
danışmanlık hizmetlerini sunmalarını sağlamak üzere aşağıdaki esaslara uygun
olarak denetler.
a) Denetleme; Başkanlık, İl Müdürlüğü ve İlçe
Müdürlüğü tarafından yapılır.
b) Tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kişi ve kuruluşların
denetlenmesi için ilde Koordinasyon ve Tarımsal Veriler Şube Müdürü, ilçede
İlçe Müdürü başkanlığında üç kişilik bir Komisyon oluşturulur. Komisyonda,
varsa Tarım Yayımcısı Sertifikasına sahip olan kişiler yer almalıdır.
c) İl/İlçe Müdürlüğünce her altı ayda bir olmak üzere yılda
en az iki kez denetleme yapılır. Komisyon, denetimler sırasında denetlenen kişi
ve kuruluştan tarımsal danışmanlık hizmeti alan tarımsal işletmeler ile görüşme
yapar ve Çiftçi Denetim Formunu (Ek-6) düzenler.
ç) Görüşülecek tarımsal işletme sayısının fazla olması durumunda
Komisyon tarafından görevlendirilecek ve en az iki teknik elemandan oluşan
heyet, denetlenen kişi veya kuruluştan tarımsal danışmanlık hizmeti alan
tarımsal işletmeler ile görüşme yapar ve düzenlenen Çiftçi Denetim Formu (Ek-6)
değerlendirilmek üzere Komisyona sunulur.
d) Denetlemeye ilişkin rapor üç suret olarak
düzenlenir, raporun bir sureti yetki belgesi sahibi kişi/kuruluşta, bir sureti
denetlemenin yapıldığı kişi/ kuruluşun bulunduğu İlçe Müdürlüğünde diğeri ise
İl Müdürlüğünde arşivlenir.
e) İl Müdürlüğünce yapılan denetlemeye ilişkin cezalar İl
Teknik Komitesince verilir.
f) Gerekli görülmesi halinde Başkanlıkça da denetleme
yapılır. Denetlemeye ilişkin rapor üç suret olarak düzenlenir. Raporun bir
sureti denetlemenin yapıldığı kişi ve kuruluşta, bir sureti kişi ve kuruluşun
bağlı olduğu İl Müdürlüğünde diğeri ise Başkanlıkta arşivlenir. Bu denetlemeye
ilişkin cezalar Başkanlıkça verilir.
g) Cezalara itiraz, tebliğ tarihinden itibaren otuz iş günü
içerisinde Merkez Teknik Komitesine yapılır. İtirazlar altı ay içinde Merkez
Teknik Komitesince karara bağlanır. Merkez Teknik Komitesinin ve başkanlığın
aldığı kararlar kesindir.
ğ) Yetki belgesinin geçici olarak alıkonulması ve yetki belgesinin
iptali cezalarının kesinleşmesinden sonra bu kişi ve kuruluşlar danışmanlık
hizmeti sunamaz.
h) Tarımsal yayım ve danışmanlık hizmeti sunan kişi ve
kuruluşların, hizmet sunduğu çiftçiler/tarımsal işletmeler, tarım danışmanlarının
hizmet sundukları ilin farklı ilçelerinde ise, bu çiftçilere/tarımsal
işletmelere ilişkin denetleme, bulundukları İlçe Müdürlüklerince yapılır.
Denetleme ile ilgili bilgi ve tutulan raporlar danışmanın hizmet sunduğu
İl/İlçe Müdürlüğüne rapor halinde gönderilir.
Kaldırılan hükümler
MADDE 21- (1) Bakanlık Makamının 29/06/2010 tarihli ve
B.12.0.TDG.0.15.02.00-4606 sayılı Olur’ları ile uygulamaya konulan Tarımsal
Yayım ve Danışmanlık Hizmetleri Uygulama Esasları yürürlükten kaldırılmıştır.
GEÇİCİ MADDE – 1 Bu Uygulama Esasları yürürlüğe girmeden önce tarımsal
danışmanlık yetki belgesi almış olan kişi ve kuruluşlar, bu Uygulama Esasları
ile belirlenen düzenleme ve şartları, bu Uygulama Esaslarının yürürlüğe girdiği
tarihten itibaren altı ay içerisinde yerine getirmek zorundadır. Gerek
görüldüğü takdirde Başkanlık bu süreyi bir seferliğine altı ay uzatabilir. Bu
sürenin sonunda şartları yerine getirmeyen kişi ve kuruluşların yetki belgesi
iptal edilir.
GEÇİCİ MADDE – 2 Bu Uygulama Esasları yürürlüğe girmeden önce Tarımsal
Danışmanlık Yetki Belgesi almak için başvuruları Başkanlık evrak kaydına girmiş
olan kişi ve kuruluşların Yetki Belgesi işlemleri, başvuru tarihinde yürürlükte
olan Uygulama Esasları hükümlerine göre Başkanlık tarafından sonuçlandırılır.
Yürütme
MADDE 22- (1) Bu usul ve esasları Eğitim Yayım ve Yayınlar Dairesi
Başkanlığı yürütür.
Yürürlük
MADDE 23- (1) Bu usul ve esaslar Gıda Tarım ve Hayvancılık Bakanının
onayından sonra yürürlüğe girer.
.